onsdag 20 augusti 2014

Blommor och blader

Sensommaren har i år bjudit på rätt dålig blomning i min trädgård. Det är flera orsaker till det men troligen är sommarens värme och torka bidragande. En del har satt dåligt med knopp i torkan och en del har blommat över alldeles för tidigt i värmen. Då jag gick runt med kameran för en stund sedan hittade jag i alla fall en del blommor som kan vara värda att stanna upp inför. Den första är den pålitliga frilandshibiskusen, Hibiscus syriacus 'Oiseau Bleu' (Handelsnamn: Blue Bird)

 
Rhododendron camtschaticum, Kamtjatkaazalea blommar normalt på våren men det händer att den får en sensommarblomning. Blomningen var dålig i våras och det tar den igen med en ovanligt riklig blomning nu.
 


 
När blomningen är skral får man njuta av vackra blad. Jag har många träd och buskar som har fina blad. Det kan vara svårt att med kameran fånga utseendet på bladen, så jag har tagit av några blad och fotograferat separat mot vit bakgrund. Det första är tulpanträdet, Liriodendron tulipifera. Traditionellt anses tulpanträdet bara vara härdigt till zon 2 men jag har hört tillförlitliga rapporter om att gamla, stora tulpanträd i zon 3, som till och med blommar. För mig är bladverk och det pampiga växtsättet fullt tillräckliga. Det dröjer länge innan trädet är blombart men det gör mig inte så mycket.
 
 
Ett annat träd som förr betraktades som dåligt härdigt är Kentuckykaffe, Gymnocladus dioicus. Det tycks inte stämma. I själva verket tycks det klara sig bra i zon 3 och kanske också i zon 4. Bladen är dubbelt parbladiga och det som visas på bilden är alltså ett enda blad, nästan en halv meter långt. Det finns större blad högre upp i trädet men de nådde jag inte att ta ned.
 




 
För första gången i år blommar min frösådda katalpa. Jag är osäker på arten med bedömer att det troligen är Catalpa bignonioides. Härdigheten skulle jag nog sätta till zon 2. Härdigast i släktet lär hybriden C x erubescens vara.
 
 
Jag har en gammal planta av amurvin, Vitis amurensis, som växer över alla bräddar. Den får små mörkröda druvor som är nästan svarta men jag odlar den främst för bladen och särkilt den fina höstfärgen. Så här ser bladen ut.
 
 
 
Ett ömtåligt litet träd med mycket fina blad är kinesträd, Koelreuteria paniculata. Det får fina gula blomställningar men hittills har mitt rätt unga träd blommat sparsamt med ganska små blommor. Jag njuter av bladen i stället.
 




 
 

1 kommentar:

  1. Va smart att fotografera bladen så där, att fotografera hela träd är ju inte det lättaste. Jag är otroligt sugen på ett Tulpanträd och vi tror oss ha hittat en bra plats för ett. Det måste bara göras i ordning på platsen först. Några av de andra träden var nya för mig - nu blir det till att googla:-)
    /Nora

    SvaraRadera