tisdag 24 mars 2015

Våren har gjort paus

Plötsligt slog nordvindarna till och temperaturen sjönk till mera normala nivåer. För ett par nätter sedan var termometern nere i nästan sex minusgrader. I dag har solen ändå värmt en del och jag tog ett arbetspass i perennrabatterna på landet. En hel del börjar se riktigt välstädat ut men mycket återstår än. En del har nu blommat över i stort sett, exempelvis våririsarna och det är inte så mycket nytt som slagit ut. Några vilsna små påskliljor i södersluttningen blommar dock. Jag vet inte sorten men förmodar att det är exemplar av de gamla som finns förvildade i den gamla trädgården vid det gamla övergivna torpet. Därifrån har under årens lopp hämtats hem lökar till vår trädgård och jag tycker jag känner igen dem.

Den vita tibasten, Daphne mezereum ’Album’ blommar nu som allra bäst och lyser långa vägar. En mycket trevlig liten buske som ofta förvånar med riktigt tidigt utslagna blommor.


Julrosorna har ingen vidare blomning i år, kanske beroende på förra sommarens torka. En är dock riktigt fin, den gula ’Gelber Schmetterling’, trots att jag flyttade den efter blomningen förra året.


Det träd som blommar allra tidigast i min trädgård är Oemleria cerasiformis, indianplommon, som ofta visar de första blommorna redan i början av april. Än är det inte riktigt dags för blommorna att slå ut men man anar vad som är på gång.


Jag fortsätter att röja upp och ta fram nya platser för odling i de allra nederst belägna delarna på södersidan. I höstas kämpade jag med rötter och sly i den här skrevan mellan två klippblock och den skall jag försöka få helt färdig i år. Kanske så att jag kan plantera något till hösten. Jag har en del frösådda träd och buskar som jag söker plats till. Det jag rensat bort ligger i en hög intill som syns på de två andra bilderna. Det tänker jag mig skall kunna bli en liten påskeld om vädret tillåter.









2 kommentarer:

  1. Roligt med påskeld. Men, så klart är det viktigt att bli av med onda andar så att de förstör resten av odlingsåret .
    Själv är jag uppvuxen med midsommareldar.
    Oemleria cerasiformis, indianplommon låter spännande - ja, redan namnet.

    /Anja

    SvaraRadera
  2. Oemleria carasiformis var ny för mig - nu blir det till att googla. Här i Stockholm har vi också haft soligt och hyfsade temperaturer idag, men det är tydligen kallare väder på gång igen.
    /Nora

    SvaraRadera