tisdag 5 maj 2015

Första maj

Första-maj-helgen har alltid varit en viktig trädgårdshelg för mig När man arbetade var det några lediga dagar då man kunde göra en massa vårarbeten i trädgården. Ofta låg första maj så att den kunde kombineras med en veckohelg och kanske ett par semesterdagar, eller någon klämdag, till en lite längre ledighet. Jorden hade blivit tillräckligt varm för grönsakssådd och sättning av potatis. Gräsmattan hade torkat upp så att man kunde göra den lite sommarfin med krattning och gödsling. Trots att jag inte längre arbetar känns det som en viktig tid för trädgårdsarbete.

I år hade jag bestämt mig för att göra något åt min gräsmatta, som jag försummat en del då jag prioriterat annat. Två riktigt milda vintrar i rad har gynnat mossan och om den inte helt skulle ta överhanden kände jag, att det var dags att göra något drastiskt. I veckan före första maj gick jag över gräsmattan ordentligt och krattade bort stora mängder mossa. Det kom lite regn så jag kunde gödsla dagen före valborgsmässoafton. På första maj och lördagen och söndagen därpå skar jag rent alla kanterna och passade på att minska lite på gräset som brett ut sig på rabatternas bekostnad. Jag skar alltså bort mellan en och två dm gräs och snyggade till formen på gräsmattan. Det som jag skurit bort fraktade jag med skottkärra till en annan del av tomten där en del användes till att göra en ny gräsplätt. Resten lade jag på hög för att det skulle multna och ge mig bra jord att använda för lite nyplantering.


Bilderna visar den nya gräsmattskanten innan jag krattat och jämnat ut jorden, grästorvshögen och slutligen det ställe där jorden skall användas. Det är en del av berget som jag frilagt och där jag rensat ut en skreva och lite mera som så småningom skall planteras med något. På sista bilden kan man till vänster se hur det såg ut innan, med bl a mängder av kaprifol som dolde berget.



Vädret har varit svalt, särskilt på nätterna och blomningen utvecklas inte så snabbt som exempelvis förra året. En hel del finns det ändå och först vill jag börja med en bild på en svalört som jag planterade för några år sedan. Har man kommit i kontakt med den vilda svalörten och fått in den i trädgården kanske man tycker att jag är stollig. Den har som bekant en väldig benägenhet att sprida sig och kan lätt förstöra en gräsmatta helt. Det som gör att den sprids är att den sätter massvis med groddknoppar, som lätt förflyttas och slår rot. Snart är gräset helt täckt med svalört och kvävs. Mycket svårt att göra något åt. Nu är det så tursamt att det tagits fram en massa fina sorter som dels har trevliga blommor och dels inte alls sätter så många groddknoppar. En del sorter inga alls. Detta är en sådan, nämligen Ranunculus ficaria ’Collarette’ med dubbla gula blommor. Det finns flera andra i andra färger. Tyvärr lite ovanlig i svenska handelsträdgårdar men den kanske kommer. Väl värda att odla.

Trillium är ett släkte som jag inte riktigt hittat rätt plats för, förrän för en 5-6 år sedan. Jag hade flera fröplantor, som jag ville plantera ut och valde att sätta dem norr om växthuset. Där är lagom ljust men ändå inte brännande sol. Jorden är mullrik och torkar inte ut så lätt. Det visade sig vara en utmärkt plats. Här visar jag bilder på i ordning: Trillium albidum, T chloropetalum. T sulcatum och T grandiflorum ’Gothenburg Pink Strain’. Det senare är en korsning gjord i Göteborgs botaniska mellan två rosafärgade kloner. Den har visat sig behålla en fin rosa färg vid frösådd även om plantorna kan variera lite i utseende.











2 kommentarer:

  1. Så duktig du har varit! Jag har också haft funderingar på att förbättra gräsmattans utseende - i flera år!. Mossa och åter mossa. Men, just nu är det för många olika projekt på G. Maken har anlagt ett jättefint litet köksland vilket har engagerat oss hela våren. Dessutom väntar en jobbig renovering av dammen (usch och fy!) plus annat så att den "äkta mattan" rullas inte på denna säsong heller. Kanske nästa?!
    Annars kan jag tycka att de små gräsmatteytor vi har kunde få se fina ut - vilket, som sagt, inte är fallet nu.
    Idag har de milda vindarna fört med sig kulingbyar och regn! Inte roligt.

    Ha det gott!
    Anja

    SvaraRadera
  2. Här har gräsmattorna fått ge vika för rabatter och nu har vi bara några få kvadratmeter kvar. Fina är de inte, men det får så vara. Men en välskött gräsmatta med fina kanter kan verkligen vara en fröjd för ögat.
    Trillium köpte jag 5 olika av förra året, mina första. Till min glädje har alla fem klarat vintern, nu blir det spännande att se hur många av dem som blommar.
    /Nora

    SvaraRadera