torsdag 15 oktober 2015

Tillbaka till stan

Nu är likväl sommaren slut och jag flyttar tillbaka från landet till stan. Tisdagen den 6 oktober gick flyttningen men det blir alltid en hel del åkande fram och tillbaka under en period så det var först i går som jag kände mig helt som stadsbo. Då var jag ute på landet och började vinterförberedelserna genom att bland annat stänga och göra rent kylskåpet. Lika skönt som det är att flytta ut till landet på våren lika skönt är det att komma tillbaka till stan i oktober. Nu är det mest bara mörkt och kallt på landet. Trädgården känns inte längre lika rolig att titta på. Det mesta man ser är alla försummelserna som nu blir så tydliga. Skönt att slippa gå och titta på sådant hela vintern och det känns absolut inte lockande att ta itu med dem just nu.

Men sista veckan bjöd ändå på en hel del fint och inte bara mörker och kyla. Det var varmt i månadsskiftet september-oktober och höstfärgerna var ovanligt intensiva i år. Möjligen bidrog torkan en hel del till det. Här kommer några bilder. Första bilden visar min hybridkatsura, Cercidiphyllum japonicum x magnificum, vars blad stötte mera i orange i år än det vanliga rent gula. Andra bilden visar kentuckykaffeträdet, Gymnocladus dioicus och tredje bilden visar amurvin, Vitis amurensis.




Amurvinet klättrar på ett vindskydd vid altanen, som blåste ned 2013. Det blev en lite komplicerad lagning som gjorde att vinrankan fick klippas ned kraftigt. Det arbetet gjordes förra våren och jag trodde väl att vinet skulle ta lite mer tid på sig för återhämtning. Det var fel! Den har växt över alla bräddar den här säsongen och när löven fallit blir det till att skära in den en hel del. Den har inte bara växt kraftigt utan bladen har varit enormt stora. Många nästan dubbel normal storlek.

En del blommor finns det kvar att titta på, exempelvis klematis. Det gäller de remonterande sorterna men också en del senblommande, som är extra sena i år. En sådan är Clematis 'Graveteye Beauty' ur texensisgruppen som har årets huvudblomning just nu.


Den nyplanterade skäggbusken Caryopteris 'Dark Knight' har nu blommat i en månad och är "still going strong". Jag håller tummarna för att den skall bli långlivad och återkomma så här under många år. Fast hoppet är inte så väldigt stort. Jag har haft svårt att klara skäggbuskarna någon längre tid.


Slutligen en blommande buske, där jag helst inte skulle se blommorna just nu. Det är Viburnum x bodnantense, som lagt sig till med den osympatisk vanan att blomma rätt rikligt under hösten fram till december och sedan inte ha mycket knoppar kvar till vårblomningen. Så var det förra året och så tycks det bli i år. De första blommorna har redan börjat komma. Jag föredrar faktiskt att den blommar på våren.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar