söndag 3 april 2016

Söder och norr

När man har en tomt som min märker man väldigt tydligt hur olika våren framskrider på södersidan och norrsidan. Tomten är avlång och huset ligger på högsta punkten. Därifrån sluttar det ganska brant åt söder respektive norr. Vid den här tiden skiljer det säkert två veckor i utveckling mellan södersluttningen och norrsluttningen. På södersidan har alla de tidiga krokussorterna nu blommat över medan de just börjat komma fram i norr.


På södersidan har de första narcisserna börjat visa sig. Det är en förvildad sort som jag inte har något namn på. Troligen är det fröplantor från sorter ur Cyclamineus-gruppen, som varit planterade här för 10-15 år sedan men som nu är flyttade. De är alltid tidigast av alla och det händer inte så sällan att de blommar i mars. I år blev det första veckan i april. Det är klart att stenarna bakom hjälper till att ge den rätta värmen för tidig blomning.


I lökbädden på södersidan har jag numera rätt många olika sorter av våriris, d v s irisar i Reticulata-gruppen. De har blomningstid som är utsträckt över flera veckor och ett par är redan överblommade. Just nu är det tre stycken som blommar som bäst. Här bilder på dem. Det är i ordning sorterna: ’Spot On’, ’Blue Note’ och ’White Caucasus’.




På norrsidan har jag min lökäng, där precis i dagarna krokusarna börjat blomma ordentligt. Lite mulet i dag och blommorna var inte helt öppna men här kommer i alla fall en bild. Jag var slarvig i höstas och krattade inte upp löven. Det ser lite stökigt ut och jag måste nog städa lite bättre till hösten. Förra året hade jag mycket rådjursbesök på våren och mina krokusar blev då uppätna. I år har jag satt upp nylonnät för att hålla ute rådjuren. Typiskt att de då inte verkar ha varit här!


På norrsidan har jag också mina julrosor. Här är det den gula sorten Helleborus ’Gelber Schmetterling’. Den har visat sig mycket odlingsvärd. Växer bra och blommar rikligt. Jag tror att den här är minst sex år gammal och har blommat flitigt varje år. Jag valde att inte vinkla upp blommorna så man ser inte den vackra insidan.


På norrsidan finns också den här vita tibasten, Daphne mezereum ’Album’. Den är ibland extremt tidig, men i år har den valt att vänta ända till nu i början av april att blomma. Jag tycker det är bra för man har mera glädje av den nu.


Slutligen åter till söder. I stenpartiet blommar nu den lilla malkanunneörten, Corydalis malkensis. Det är en mycket tacksam liten knölväxt, som flitigt frösår sig och sprider sig rikligt. Inga problem med spridningen eftersom den blommat färdigt och vissnar ned när resten av växterna kommer igång.







4 kommentarer:

  1. Låter helt perfekt med norr och södersida så våren blir riktigt lång och härlig. Vit tibast måste införskaffas och den lilla nunneörten är ju alldeles bedårande. Undrar om du har fler sorter och i så fall om du märkt att de korsar sig? Själv har jag corydalis intermedia som är en hejare på att sprida sig. Nu köpte jag också stor nunneört Corydais solida 'Frodo'och solida 'Lackröd draknunneört'. Frågan är hur nära varandra man vågar plantera dessa eller om trädgården kommer att fyllas av korsningar?
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Corydalis malkensis är liksom Corydalis solida knölväxter. Jag har aldrig märkt att de korsar sig med varandra. Ett skäl till det kan vara att de inte blommar riktigt samtidigt. Inom arten C solida finns massvis av sorter i många olika färger. De korsar sig lätt med varandra men sprider sig också med sidoknölar. Corydalis intermedia är jag inte närmare bekant med men den är väl en perenn med rotstockar och inte knölar. Jag tror knappt att den kan korsa sig med de andra nämnda.

    SvaraRadera
  3. Corydalis malkensis är liksom Corydalis solida knölväxter. Jag har aldrig märkt att de korsar sig med varandra. Ett skäl till det kan vara att de inte blommar riktigt samtidigt. Inom arten C solida finns massvis av sorter i många olika färger. De korsar sig lätt med varandra men sprider sig också med sidoknölar. Corydalis intermedia är jag inte närmare bekant med men den är väl en perenn med rotstockar och inte knölar. Jag tror knappt att den kan korsa sig med de andra nämnda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för svar Kenneth! Nu blommar nämnda sorter samtidigt hos mig men jag ska sätta dem i olika delar av trädgården och hoppas på det bästa.
      /Anette

      Radera