söndag 12 juni 2016

Rododendron - inte bara blommor

Rhododendronblomningen varar kanske två veckor. Återstående femtio veckor är det bara blad. Det är alltså inte oväsentligt hur bladen ser ut. En viktig period på året är när de nya bladen växer fram. Många arter/sorter har ett väldigt vackert bladutspring, som ibland nästan kan konkurrera med blomningen i färgprakt. Min Rhododendron ’Makiyak’ blommade i år ovanligt uselt. Det var bara en blomklase på hela busken. Just nu ger den tillbaka med de nya bladen som spricker ut.


Den står i ett parti där jag samlat ett antal lågvuxna rododendron. Så här ser det ut där nu med stor variation på bladfärg och bladform.


Många rododendron har vackert färgade undersidor på bladen och det blir extra tydligt just när bladen öppnar sig på våren. Ett exempel är sorten ’Hydon Velvet’ som är en hybrid mellan R yakushimanum och R bureavii. De nyutsprungna bladen har främst fått sin färg från den senare.


Än är dock inte rododendronblomningen helt över. Det är exempelvis de lövfällande azaleorna som blommar nu även om det är i slutspurten. En av mina relativt nyplanterade azaleor är occidentalis-hybriden ’Arima’.


Även de japanska azaleorna har just avslutat sin blomning de sista dagarna. Här ett par bilder. På första bilden ser man sorterna ’Hans Scholl’ och ’Dark Lady’ och på andra bilden den vita ’Feenkissen’.



Till slut vill jag bara visa hur det kan se ut i en välvuxen plantering av japanska azaleor. Det är naturligtvis Göteborgs botaniska trädgård som kan visa upp den här blomprakten. Skulle man komma någonstans i närheten av detta för man vara supernöjd. Bilden är ungefär en vecka gammal.









1 kommentar:

  1. Vilken fin bild från Göteborgs Botaniska! Jag är så glad att jag för några år sedan besökte en Rhododendronsamlares trädgård och på allvar fick upp ögonen för vilken otrolig rikedom och variation det finns.....och då besökte jag trädgården i juli, långt efter blomningsperioden:-)

    SvaraRadera