onsdag 25 oktober 2017

Definitivt höst

Ja, det är givetvis ingen tvekan nu längre om att hösten anlänt. Än hänger dock många löv kvar och många träd är ännu gröna. Så exempelvis magnolior, som brukar grönska långt in i november om inte frosten sätter stopp för det. Än har det inte varit någon frost på landet. Någon natt har temperaturen varit nere i bara ett par plusgrader så frosten anas men har som sagt inte slagit till än. Som prognoserna ser ut nu dröjer det ett par veckor till.
För cirka tio dagar sedan var jag på landet och övernattade för troligen sista gången i år. Skönt att ha ordentligt med tid att städa såväl inne som ute och att göra en del vinterförberedelser. Jag har inte längre så mycket växter i krukor som måste in över vintern men några stycken stora krukor är det i alla fall. De får stå ute et tag till och riktigt avmogna men jag bar i alla fall ned dem till i närheten av källardörren så nu är det bara att bära in dem på insidan när kylan anländer.

Jag tog också några höstbilder. Egentligen lite skralt med höstfärger men de japanska lönnarna är alltid pålitliga. Här kommer tre stycken. Den första är Acer japonicum ’Aconitifolium’. En ganska låg och bred buske som blir maximalt 150 cm hög och lite bredare. Här på södersidan, där mina lönnar står, är det rätt mager jord och bitvis en del rotkonkurrens från stora träd dessutom, så den höjden dröjer det nog innan den når - om ens någonsin. Säregna blad som till utseendet påminner om stormhattsblad. Därav sortnamnet.


Nästa bild visar Acer palmatum ’Katsura’. Den skall bli några decimeter högre. Var den fått sitt sortnamn ifrån är för mig en gåta. Jag kan inte se någon likhet med det träd som på svenska kallas katsura. Bilden är inte särskilt bra. Det blir gärna lite plottrigt när man försöker fotografera buskar. I alla fall för mig.


Slutligen Acer palmatum ’Dissectum’. Lågväxande och stannar på under metern i höjd. Blir med tiden kompakt och något överhängande. Passar utmärkt att odla i kruka. Jag hade i rätt många år en sådan i kruka och den utvecklades mycket fint. Den klarade att stå ute på vintern här i zon 1 men i högre zoner kan man behöva ta in den på vintern när löven fallit. Jag gav bort den till min ena dotter som hade en plats i sin lilla trädgård som var som klippt och skuren för den. Där blev den ännu finare och ibland när jag ser den ångrar jag mig nästan. Nu har jag skaffat en ny, som ser ut så här med sin höstfärg. En sort som ofta finns i handeln och som verkligen kan rekommenderas. För den som gillar sådant finns en rödbladig variant vid namn ’Dissectum Garnet’.


Ett litet träd med pålitlig höstfärg är Stewartia pseudocamellia. Här syns den i mitten av bilden. Det jag skrev om plottrigt gäller också i det här fallet. Jag hoppas ändå att bladens fina mörkröda färgnyanser framgår. Ett ungt träd som jag själv drivit fram från frö.


Många rododendron har en liten extra höstblomning. Det gäller många småbladiga, exempelvis Rhododendron impeditum, vars blommor syns på den här bilden. Ofta blir blomfärgen lite blekare på hösten. Om det beror på ljusbrist vet jag inte men kan kanske gissa på det.


1 kommentar:

  1. Härliga färger Kenneth!
    De japanska lönnarna är ju något aldeles speciellt nu på höste. Uppe i mälardalen har vi haft några frostnätter nu och de flesta lönnarna har släppt sina löv och Magnoliorna har börjat gulna.
    Jag planterade en Acer japonicum ’Aconitifolium’ under den tidiga våren och trodde den skulle gå förlorad under den sena frostknäppen i maj, men nu visar den en otrolig tillväxt. Den är planterad i ideala förhållanden i näringsrik fin jord.

    Ha det gott

    SvaraRadera