fredag 17 maj 2019

Mellan hägg och syren


Nu är den tid då natur och trädgård är som allra vackrast. Merparten av träd och buskar har sin blomning så här års och de nyutsprungna bladen är så friskt gröna som de bara är just nu. Nu blommar också de allra flesta rododendron som bäst. Förra årets sommartorka var en påfrestning men värmen gav också mycket energi till knoppsättning. Hos mig är rododendronblomningen sällsynt riklig. En del har redan blommat över, några fick blommorna svedda av lite frost men många står nu som allra finast. En del nöjer sig än så länge med svällande knoppar, så det finns mer att se fram mot. Jag tänkte presentera lite av årets blomning i detta och nästa blogginlägg.

Jag börjar med hybriden mellan R makinoi och R yakushimanum, som följdriktigt heter ’Makiyak’. Den blommar för det mesta mycket men i år är det nog rekord. När bilden togs var likväl inte alla knoppar helt utslagna



En av föräldrarna heter alltså Rhododendron makinoi och den planterade jag förra året. Blommar nu även den. De främsta företrädena hos den är de smala vackra bladen och det kompakta växtsättet. Den sägs vara lite dåligt härdig och vi får väl se hur det går med det.



Rhododendron ’Blueshine Girl’ planterade jag för ett antal år sedan och den har inte blommat särskilt bra förrän i år. En starkt bidragande orsak till att jag köpte den var de fina bladen och de purpurfärgade bladskaften på nya blad, så jag tyckte det var rätt OK om den inte blommade så mycket. I år är det gott om blommor och jag har verkligen fått upp ögonen för blommorna. En gräddgul färg med rosa nyanser på kronbladens utsida. Framgår inte så bra på bild men är förtjusande i verkligheten. Nackdelen med den i övrigt mycket fina busken är det ganska spretiga växtsättet som framgår av andra bilden.




’Blueshine Girl’ är en Hobbiehybrid med R fortunei och R wardii i härstamningen. Den förra bidrar med de fina bladskaften och den senare med den gula nyansen i blomman. R fortunei blommar nu också och även den är en aning spretig i sitt växtsätt. Till det bidrar nog även en lite olämplig placering med rotkonkurrens från en lönn.




År 2015 hade jag gjort i ordning en helt ny rododendronbädd. Jag planterade där ett antal lite mindre rododendron och försökte för en gångs skull få till en genomtänkt kombination av såväl blomfärger som bladformer. Jag känner mig rätt nöjd med resultatet så här fyra år senare när buskarna etablerat sig ordentligt. Årets blomning är den hittills bästa. En liten miss är att alla inte blommar riktigt samtidigt vilket var meningen. Här är i alla fall resultatet just nu på bild.



En närmare presentation av några individer. Först sorten ’Brisanz’. En verklig färgexplosion med intensivt röda blommor som inte bleknar. Det är en hybrid med bland annat R haematodes och ’Feuerschein’ i härstamningen.



Sorten ’Andrea’ har R yakushimanum och R williamsianum i härstamningen. Två verkliga trotjänare i hybridiseringen av rododendron. Som de flesta yakushimanumhybrider bleknar blomfärgen efter hand från en varm rosa färg, som är högst angenäm, till lite kallare ljusrosa.



Sorten ’Hydon Velvet’ har tämligen ordinära vita blommor men får alldeles fantastiska blad vid bladutspringet. Långsmala, sammetsmjuka med ett kraftigt rött indument. Fick sin plats mycket tack vare bladen. Hybrid mellan R yakushimanum och R bureavii. Det är den senare som bidragit till de fina bladen.



3 kommentarer:

  1. Roligt att se alla mer eller mindre ovanliga rhododendron. Tänkte ett tag göra en egen plantering mot skogen men det blev ett ätligt skogsbryn istället. Det är inte dumt med blåbär och blåbåbärstry heller.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rododendron kan man alltid få plats med några. Det finns sorter i storlek från någon dm till fem meter. Jag återkommer med fler så småningom.

      Radera
  2. Tjusigt! Det är ett härligt växtsläkte.

    SvaraRadera