lördag 8 juni 2019

Juniblomning


När vi nu går in i juni fortsätter den enormt rikliga blomningen hos många buskar och träd. Det är helt klart att det måste ha att göra med förra årets rekordvarma och långa sommar. Som jag skrev i min förra blogg är det en hel del som har sin allra första blomning i min trädgård. Ännu ett par sådana finns att redovisa den här gången. Det finns några till, bland annat några Sorbus, men jag har inte hunnit ta bilder på dem innan de blommat över.

Ett träd, som jag planterade samtidigt med den amerikanska blomsterkornellen jag visade i förra bloggen, är Cornus controversa, pagodkornell. Den skiljer sig en hel del från blomsterkornellen. Den kommer från Kina och Japan och den blir betydligt större. Nu är den 6-7 meter hög och den blommar i år för första gången. I alla fall har jag inte lagt märke till någon blomning tidigare. Blommorna sitter högt och syns inte så tydligt om de inte är många. Det är en annan typ av blommor, nämligen små gulvita i stora klasar. Blomningen är mycket riklig, men lite svår att fånga på bild där den står. Bilden blir inte riktigt så imponerande som verkligheten. Trädet borde nog ha fått en mera solitär placering inser jag nu.



Även klockbusken, Enkianthus campanulatus ’Red Bells’, blommar för första gången. Jag får kanske, även då det gäller den, reservera mig och säga att det i alla fall är första gången som jag noterar blomningen, och någon tidigare bild har jag inte i mina album. Jag planterade den som en mycket liten stickling år 2004 och det förvånar mig en aning att den inte blommat tidigare. Möjligen har jag missat det, eftersom blomningen inte är så färgstark som sortnamnet antyder. Uppenbart röd är den inte, möjligen kan man kalla den för en aning ljusröd.



Calycanthus x raulstonii ’Hartlage Wine’, storblommig kryddbuske, är en hybrid mellan en amerikansk och en kinesisk art och den är ganska ny på marknaden. Den börjar bli lite vanligare men för några år sedan fick man skaffa den utomlands. Min kommer från Tyskland. Blommorna är avsevärt större och mer uppseendeväckande än hos de båda föräldrarna. Lite svår färg för kameran. I verkligheten en nyans rödare än vad min bild visar.


Calycanthus ’Venus’, vitblommig kryddbuske, är en annan hybrid med tre olika arter inblandade. Väldigt vacker enligt min smak men tyvärr är kronbladen känsliga och missfärgas lätt. Det verkar som om blommorna inte gillar stark sol. Kanske skulle blomfärgen stå sig bättre i skugga. Min står i full sol. Blomman på bild är precis nyutslagen och har inte utsatts för mycket solljus.


Runt de här buskarna och ett flertal andra har det under den senaste veckan vimlat av tistelfjärilar. Det är en fjäril som vandrar in från söder varje senvår och försommar. Den lär komma ända från Nordafrika och det är väl det som Aftonbladet kallar ”Afrikavärmen” som fört med sig tistelfjärilar i stor mängd till vårt nordliga land i år. Svårt att få den att sitta stilla framför kameran men en bild fick jag i alla fall. Ser kanske lite sliten ut men tänk på att den flugit ända från Afrika!


Bland rododendron är det de lövfällande azaleorna som blommar sist. Jag har en liten grupp av fyra stycken. Från vänster till höger heter de ’Homebush’, ’Arima’, Irene Koster och ’Jock Brydon’. Tydligare bild på var och en kommer i samma ordning därefter.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar