onsdag 26 maj 2021

Rododendron

 

Den 27 september förra året visade jag en bild här på knoppsättningen hos Rhododendron ’Makiyak’. Jag förutsade då att det skulle kunna bli en helt makalös blomning i år, med tanke på mängden knoppar. Det har det också blivit. Busken är så täckt med blommor att inte ett enda blad kan skymtas. Nu när blommorna bleknat till vitt, efter att öppna mera rosafärgade, får man intrycket av en gigantisk gräddbakelse. Det har varit svalt, för att inte säga kallt, sedan blommorna slog ut, vilket gjort att blommorna varat ovanligt länge.

En liten bit därifrån står den lågväxta småbladiga Rhododendron ’Ginny Gee’. Också den blommar rikligt. Det är i och för sig vanligt med mycket blom på den här lilla keiskei-hybriden men i år överträffar den sig själv. Plantan har jag själv förökat med stickling från ett äldre exemplar som jag köpte för många år sedan. Moderplantan har nätt och jämt börjat blomma där den står i total skugga. Den på bilden står i full sol och har blommat ett bra tag. Detta visar att många rododendron klarar sig lika bra i sol som i skugga, förutsatt att de har rätt jord. ’Ginny Gee’ hade ett rykte om att vara kinkig då jag köpte den men det kan jag definitivt dementera. Den har skött sig perfekt här hos mig.

Min allra äldsta rododendron är forrestii-hybriden ’Baden Baden’. Den köpte jag någon gång under första halvan av 1970-talet. Det var ursprungligen 5 exemplar som jag köpte billigt eftersom de frostskadats lite i handelsträdgården, som drabbats av en oväntad sen frost strax efter det att man fått hem dem. De placerades då i vår förra trädgård där de fick stå till i början av 90-talet. Jag beslöt då att göra om vissa delar av trädgården och jag fick därför gräva upp dem. De hade genom sitt låga växtsätt gett upphov till flera nya plantor där grenar som legat mot marken rotat sig. Det var nu alltså säkert ett tiotal små buskar och jag gav bort några. Resten hamnade här på landet på lite olika håll. Av dem dog två 2018 i torkan. Tre stycken som placerats tillsammans fick omfattande torkskador men har nu repat sig och blommar i år som nästan aldrig tidigare. På bilden ser man vissa kvardröjande spår av den svåra torkan i form av ett hål i buskaget. Det är dock på väg att slutas och kommer att försvinna om det inte blir fler liknande torksomrar. En pigg 50-åring får man säga.

År 2014 ställde jag i ordning en helt ny odlingsbädd i en klyfta i berget på södersidan. Där planterades i april 2015 totalt sju rododendron av mellanstorlek. Det berättade jag om i en blogg här den 26 april det året. Nu har de små plantorna, som då tycktes stå så glest, vuxit till sig och börjar nu så smått trängas på ett sätt som passar rododendron mycket bra. De ger varandra lite vindskydd och skuggar också marken. Så här ser gruppen ut när nästan alla blommar samtidigt. Precis så hade jag tänkt mig det och jag är riktigt nöjd.

Jag har rätt många rododendron i olika storlekar. En del är alltså mycket gamla medan andra är nyplanterade. Somliga har redan blommat över medan andra inte har börjat än. Det kan väl bli anledning att återkomma till dem längre fram. De allra flesta, om än inte alla, blommar ovanligt rikligt i år.  Ett exempel på en som inte är så gammal men som blommar mycket fint i år är den gula Rhododron ’Goldprinz’, som har en mättad gul färg, som min kamera tyvärr vägra att återge korrekt. Knopparna är röda och då blommorna slår ut tonar de i orange. Den är rätt fin på bilden men mycket finare i verkligheten. Den förekommer också under namnet ’Golschatz’ och omnämns ofta som en av de allra finaste gula rododendron.

En annan gul rododendron som ofta lovordas är Rhosdodendron ’Wren’. Lågväxt och småbladig men med proportionsvis stora blommor.

I det lilla formatet har jag på senare år planterat en hel del. En liten fin sak som inte blir mer än några dm hög och lika bred är Rhododendron ’Sarled’. När jag köpte den hade den ett obegripligt namn men jag fick hjälp att omtolka det och kunde slå fast att det var sorten ’Sarled’ det rörde sig om. Det är en hybrid mellan R sargentianum och R trichostomum.





2 kommentarer:

  1. Jeg forstår du er tilfreds og glad med blomstringen i år. Det ser dejligt ud, og det er ekstra dejligt at få ret i sine forudsigelser!
    Tænker du har de rette voksesteder for Rhodondendron med plads til at plante dem i klippesprækker f.eks. og du er jo meget dygtig til at få det bedste ud af dem.
    Sådan en tørke som i 2018 håber jeg ikke vi skal opleve igen!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Torkan här 2018 var extrem men det var också mycket torrt de båda följande åren. Det har gjort att en hel del gamla träd helt enkelt är på väg att dö eller redan är döda. Jag räknade just för en stund sedan till tre döda gamla tallar och för ett par dagar sedan upptäckte jag att min sydbok, Nothofagus antarctica är döende. Den har två stammar och den ena kommer inte med några blad i år.

      Radera