torsdag 11 maj 2023

Sommaren kom

 Tv och

Början av maj blev precis som slutet av april kallare än normalt. Det hade det goda med sig att vårblomningen varade ovanligt länge men man längtar alltid efter lite riktig värme så här års. Speciellt lite varma kvällar, så att man kan vara utomhus utan att frysa näsan av sig. Och för ett par dagar sedan kom äntligen varmluften på besök. Två dagar i rad har jag haft 22 grader på termometern och inte under 10 på nätterna. Ingen jättevärme men riktigt skönt. Nu slår nya blommor ut och andra vissnar mer.

En växt som blommar riktigt mycket och länge i år är skogsalpklockan, Soldanella montana. Den har funnits i trädgården i många år men, när träd och buskar växt till sig, hamnat i skymundan och knappt synts när den blommat. Jag bestämde mig förförra året för att den var värd en bättre plats och jag grävde upp och delade och planterade på några andra ställen som jag passerar dagligen. I år blommar den så fint och jag förväntar mig att de olika plantorna skall bli större och finare för varje år. Den på bild står väldigt skuggigt vid min trappa men blommar trots det rikligt.


Intill den står en Skimmia japonica sedan ett par tre år. Den är köpt någon höst för att placeras i kruka på min hustrus grav. På våren fick den sin plats här vid min trappa i skuggan och har växt kraftigt till en fin liten buske som blommat nu i flera veckor. Knopparna bildas på hösten och på den här sorten är de mörkröda och står så hela vintern. På våren slår de ut till vita blommor som doftar utsökt. En lite buske att rekommendera för skyddat läge. Hade förr i tiden lite svårt att överleva i klimatet här. Med den klimatförändring som skett är den nu betydligt säkrare.


Nära står också en liten rododendron som jag köpte en gång på växtmarknaden i Kiekeberg utanför Hamburg. Jag hade då ingen aning om vad det var och det var en ren chansning. Det var inte så lätt att hitta så mycket skrivet om den heller. Ur det drar jag slutsatsen att den inte är särskilt vanlig i odling. I vårt land undrar jag hur många det kan tänkas finnas. Kanske bara denna? Namnet är Rhododendron chamaethomsonii var chamaedoron. Det är en krypande liten buske som hör hemma på hög höjd i Yunnan-provinsen i Kina. Blir max några dm hög men får stora röda blommor som är alldeles blanka. Ser ”nylackerade” ut. Det är första gången den blommar. Jag är nyfiken på hur den skall bli på sikt.


Jag har ett litet stenparti i norr som är ganska skuggigt. Det är långtifrån allt jag planterat där som trivts så bra. Något som emellertid visat sig trivas förträffligt är hundtandsliljor. En sådan är denna, Erythronium californicum ’White Beauty’. Den har självsått sig i stor mängd och jag har nu massor av småplantor, varav bara någon enstaka har nått blombar storlek. Jag tänker gräva upp de flesta till hösten och flytta till lite andra platser och ge bort några. Eftersom här tycks idealiskt för hundtandsliljor tänker jag i stället flytta hit andra sorter som står på lite mindre lämpliga ställen.


Här finns också en liten rododendron, Rhododendron hirsutum, håralpros. Gammal känd art från Alperna, som är småvuxen, småbladig och småblommig. Blomfärg lilarosa men blir lite ljusare på bild än i verkligheten. Den hamnade här en gång som en mycket liten sticklingsplanta, som först på senare år börjat blomma. Jag var först lite tveksam till platsen men den tycks klara sig bra.






4 kommentarer:

  1. Det lyder dejligt med et par varme dage i dette kolde forår, og dine blomster kvitterer da også fint for vejrskiftet. Du har så mange fine planter i din have, og det ser ud som om de allesammen trives fantastisk, men du arbejder jo også med dem hele tiden.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Arbetet nu för tiden känns mest som det består av vattning. Klimatet har inte bara blivit varmare. Det har också blivit torrare. Det gäller särskilt under vår och försommar då det numera aldrig verkar vilja regna.

      Radera
    2. Ja, det er det samme her i det sydøstlige hjørne af Sjælland, og jeg vander allerede, for foråret har været både koldt og tørt. Det er ikke blevet bedre de seneste år!

      Hilsner og god arbejdslyst!
      Ulla

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera