torsdag 18 april 2019

Snö och sommarvärme


Förra helgen tillbringade jag i Hamburg för besök på lite plantskolor och på trädgårdsmässan i Kiekeberg. Ingen höjdare visade det sig att åka söderut. Vintern slog till i Tyskland. På morgonen i lördags då jag kom ned till bilen utanför hotellet för att ta mig till trädgårdsmässan såg det ut så här. Snö som visserligen smälte men temperaturen var bara strax över noll.



Hemma igen i söndags var det betydligt angenämare och här är i dag mindre än en vecka senare rena sommaren med 19 grader och sol som bränner så pass, att man börjar leta skugga. I lökhuset blommar Iris orchioides ’Baschi’. Det är en knöliris från Centralasien som kanske skulle klara sig i lökbäddens grus men jag odlar den för säkerhets skull i kruka och torrt under sommaren.



I lökbädden finns däremot den lilla Narcissus scaberulus, liten gulljonkvill från Portugal. Den har nu närmare 20 år på nacken i min trädgård och har skött sig bra, först i stenpartiet och sedan i lökbädden planterad i grus.



Lika gammal hos mig är Fritillaria montana, späd klocklilja från Sydeuropa. Ingen särskilt uppseendeväckande blomma men sedd så här på nära håll har den en närmast grafisk skönhet.



Mera uppseendeväckande är den här släktingen, Fritillaria ’Early Magic’. Det är en alldeles ny korsning mellan F eduardii och F raddeana. Blommar mycket tidigare än den vanliga kejsarkronan som den annars liknar en hel del.


I dess närhet blommar nu den första pionen. Det är Paeonia obovata, lackpion. En form med extra mörka blad, som i botaniska populärt kallas ”den svarta pionen”, syftande på bladen. Jag fick en liten planta för några år sedan av Henrik efter det att jag hjälpt till med en guidning. Jag har misskött den en aning eftersom den först fick en lite olämplig placering. Nu har den flyttats och verkar repa sig.


Slutligen de första blommorna i min tuffsten. Det är Draba polytricha, björnmossdraba som redan börjat blomma.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar