söndag 21 mars 2021

Seg vår

 

Våren känns ovanligt seg det här året men nu börjar det röra på sig lite. Vårdagjämningen har passerats så det börjar bli dags. Fast egentligen är det väl rätt normalt. Det har varit ett antal ovanligt tidiga vårar på rad, så man har vant sig vid det. Förhoppningsvis skall vi slippa kalla nätter med flera minusgrader den närmaste tiden. Stor skillnad mellan södersidan och norrsidan i trädgården. I norr är det i princip fortfarande vinter med tjäle kvar på en del ställen där solen inte alls kommer åt.

På södersidan ligger min lökbädd och där har det börjat blomma en hel del. Colchicum trigynum har blommat länge nu. Den är egentligen mera en vinterblommare än en vårblommare. Nu är den på gränsen till överblommad. Den kommer från Turkiet, Kaukasus och Iran. Inget svenskt namn.


Många krokusar i lökbädden försvann för några år sedan. Jag tror att det var möss som bosatt sig där och kalasat på krokuslökar. Några hade fröat av sig och en del har nu växt upp till blombara lökar. Crocus versicolor är en sådan.


Våriris i reticulatagruppen kommer med ständigt nya sorter. Det har varit populärt med vita sorter ett tag och här är två sådana. Den första heter ’Polar Ice’ och den andra ’Frozen Planet’.



En tålig sort som jag haft nu i många år är ’Pixie’. Den har till och med förökat sig och spridit sig ut i stenpartiet intill. Fröplantorna skall väl kanske inte kallas ’Pixie’ men de är så lika att jag inte ser någon skillnad. 


I stenpartiet växer den här julrosen som är en riktig hejare på att sprida sig. Det är Helleborus foetidus, klockjulros, som är så spridningsvillig att jag försökt att utrota den i stenpartiet. Det har dykt upp en som jag missat och nu blommar den. Rätt fin med gulgröna klockformiga blommor. Den får nog stå kvar!


 


2 kommentarer:

  1. Ja, jeg tror også vi har vænnet os til milde vintre og tidlige forår, og derfor er vi blevet mere utålmodige, men det er vist ret "normalt" med kulde i marts.
    Du har dog mange fine ting i blomst allerede og det er jo en fornøjelse! Dejligt at dine krokus ikke var helt væk, og at mange planter sår sig selv.
    Fra nu af går det sikkert bare fremad med foråret:)

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror i alla fall att mössen spelade stor roll, Jag hittade ett musbo bakom en sten och jag har sett i drivbänken hur mössen knaprar i sig de ny bladen efter hand som de kommer. Men en del krokuslökar dog nog en naturlig död. Det var svårodlade arter som jag fått av Jimmy Persson i botaniska trädgården. Det var överskottslökar från deras omplanteringar på hösten.

      Radera