tisdag 20 april 2021

Sol och vår

 

”När det är sol och vår och man är sjutton år, är det så lite man förstår” sjöng Inger Berggren i eurovisionsschlagerfinalen 1962. Trots att man är mycket mer än sjutton år, är det en hel del man inte förstår. Exempelvis hur det kan ändra sig så snabbt från vinter till sommar. Bara för drygt en vecka sedan, då jag skulle sova över på landet för första gången kändes det mycket långt ifrån vår. Närmare vinter tyckte jag nog när nordanvinden ven runt knutarna och värmepumpen trots tappra försök knappt lyckade få upp temperaturen i stugan till dräglig nivå. Plötsligt i går och i förrgår brakade sommaren in med temperaturer på över 20 grader och allt var plötsligt förvandlat.

Förvandlingen märktes även i trädgården där krokusarna på lökängen plötsligt tyckte, att nu hade de gjort sitt och lade sina kronblad till vila. I stället var det annat som började blomma. De rododendronknoppar jag talade om i min förra blogg öppnade sig och årets första rododendronblomning var ett faktum. Det var som jag skrev sist en buske där jag tyvärr tappat bort namnet, men den tidiga blomningen och blommornas utseende tyder på att det är en Rhododendron calophytum, paraplyrododendron, eller någon hybrid av denna. Att jag ändå är lite osäker beror mest på bladen, som borde vara större om det är arten. Någon form av hybrid får jag tillsvidare betrakta den som. Mycket trevligt om nu bara frosten vill vara så snäll och hålla sig borta. Den har funnits här i trädgården länge men blommar nu för första gången.



 Pulsatilla vulgaris ssp grandis, stor backsippa, har jag nog skrivit om flera gånger. Den är alltid mycket tidigare än den vanliga backsippan och är verkligen uppseendeväckande med sina stora blommor väldigt tidigt på våren. Den har sitt ursprung i Centraleuropa och i Ukraina, där den är fridlyst. Jag skall försöka komma ihåg att ta frö och så i år så att jag får fler. Jag vet flera ställen där den skulle trivas och jag kan ge bort den och bidra till att hålla liv i den.


Kejsarkronorna har också slagit ut. Bilden här visar en ganska ny sort ’Early Magic’, som är en hybrid mellan Fritillaria raddeana och F eduardi. Annars liknar den mycket den vanliga F imperialis. Den är dock något lägre och tidigare i blom.


Fritillaria imperialis ’Red Beauty’ planterade jag i höstas och den blommar nu. Även det är en ny sort. Mycket vackra röda blommor i en ny nyans.


Abelliophyllum distichum, vinterbuske, kallas ibland vit forsythia. Inte för att den är så nära släkt med forsythia men för att blommorna ser ut precis som små vita forsythiablommor. Den finns vildväxande i Korea och är nog en aning sämre härdig än vanlig forsythia.





2 kommentarer:

  1. Der vil vist stadig være meget man ikke forstår - uanset hvor gamle vi bliver. Måske opdager man bare hvor lidt man ved med alderen:)
    Utroligt at du går fra vinter til vår på bare et par dage, men dejligt er det, når våren endelig kommer. Den flotte Pulsatilla skal du bestemt lave flere af, for den er jo en skønhed. Early Magic er sandelig også flot i den orange farve, men alting ser jo frisk og skønt ud nu - undtagen krokus, som er færdig for i år:)

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sommaren blev kort. Nu är det tillbaka i betydligt lägre temperatur men med lä mot nordanvinden värmer likväl solen riktigt gott. Fler rododendronblommor börjar visa sig. Det kan kanske bli bilder på det i nästa blogginlägg.

      Radera