söndag 29 oktober 2023

Höst 2023

Det var längesedan något hände här. Det är olika anledningar till det. En viktig sådan är att jag inte haft något fungerande bredband på landet. Kanske också att jag inte tyckt att jag hade så mycket nytt att skriva om. Jag vill i alla fall höra av mig och berätta att jag lever. Det kommer säkert att bli långt mellan inläggen här även i framtiden men helt tänker jag inte upphöra med mitt bloggande. Hoppas att någon kan vara intresserad.

Dt blev en märklig sommar. Den började tidigt med högsommarvärme redan i maj. Juni blev sommarens varmaste månad och jag började ställa in mig på ännu en sommar då vattenslangen blev det viktigaste redskapet i trädgården. Vid midsommar vände alltsammans och det blev regnigt och svalt i juli och augusti. Jag började ställa in mig på att flytta in till stan tidigare än vanligt. Så kom plötsligt sommaren tillbaka och september blev varmare än både juli och augusti. Det blev till och med nytt rekord. Den varmaste septembermånaden i Göteborg sedan mätningarna startade på 1800-talet.

Nu har till slut hösten kommit. Det har varit fina höstfärger men de sista dagarnas blåst har rivit ner de flesta bladen innan jag hann fotografera. En liten japansk lönn har fortfarande kvar sina höstlöv och ser ut som om den brinner. Acer palmatum ’Dissectum’.


Några perenner blommar också fortfarande. Som vanligt senblommande är grenaster, Symphyotrichum lateriflorum ’Horizontale’. Mycket rikblommande i år med små ljuslila asterliknande blommor i massor. I bakgrunden skymtar fram en annan buske med lysande höstfärg. Det är vingbenved. Euonymus alatus. Om jag minns rätt är sorten ’Compactus’. Längst ned i högra hörnet syns en del av Skimmia japonica med sina vinröda blomknoppar som står och lyser hela vintern. Kallas på svenska vinterbär men det är inte bär utan, som sagt, knoppar.


En annan höstblommare som trivs i samma skuggiga läge som grenastern är stor höstbräcka, Saxifraga fortunei. Fördelen med de här senblommande perennerna är att de blommar så länge tack vare det svala vädret. De hade börjat blomma redan när jag flyttade in från landet för en månad sedan och är still going strong.




2 kommentarer:

  1. Jamen bliv endelig ved med din blog, Jeg læser den med interesse.
    Det vejr du har haft lyder meget som det vi har oplevet her på det sydlige Sjælland. Varm og tør forsommer og en kølig regnfuld juli og august. September blev en rigtig flot måned og først midt i oktober begyndte efteråret. Det er fine sager du viser på dine billeder. 'Den brændende busk' er jo helt fantastisk i farverne, og her nyder vi også de sene asters og høststenbræk som blomstrer endnu. Det har været en lang sæson i år!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir väl en del ytterligare inlägg här under vintern och kanske lite fler när våren kommer. Jag blir säkert inspirerad när lökängen börjar blomma!

      Radera