onsdag 8 oktober 2014

Hemskt mycket höst

Flyttlasset gick från landet till stan i måndags den 6 oktober, fast egentligen är det inte så mycket flyttlass numera. Det mesta finns i två upplagor så det är inte särskilt mycket som behöver flyttas. Sommarkläderna finns på landet och vinterkläderna i stan, så det handlar mest om att tömma kyl och frys och en del krukväxter som skall flyttas med. Väl framme i stan bröt hösten ut på allvar med kallt och blåsigt väder och passerande regnområden. Löven faller från träden och virvlar på gatorna precis som det brukar på hösten. I går när jag gick och handlade kände jag absolut att de där höst-/vinterjackorna får komma fram från garderoben snart. Vinden ven otäckt längs Danska Vägen.
Jag lämnade en höstvacker trädgård med en hel del blommor och många fina höstfärger. Då det gäller det senare togs priset av en av de japanska lönnarna i mitt ”Japan”. Det är Acer japonicum ’Aconitifolium’ som lyser så här rött och vackert.
 
Den har ett tilltalande bladverk även på sommaren, som synes av den här bilden från maj i år. Den är ännu ung och kan förväntas bli betydligt större. Enligt beskrivningen blir den ungefär 1,5 meter hög med tiden. Enligt min smak en av de allra finaste japanska lönnarna.

 
Jag har börjat möblera om i mitt kallväxthus, där jag i fortsättningen kommer att ha en lökbädd för lite ömtåligare lökar som bäst odlas i kruka. Därutöver blir det en förökningsbädd och lite plats för barnbarnen att odla tomat, gurka och chili (exempelvis). I lökkrukorna blommar nu lite höstblommare. En sådan är Colchicum montanum, som i och för sig har visat sig fungera hyfsat även utomhus. Jag hoppas på att den skall trivas ännu bättre inne i ”lökhuset”.
 
 
Nu handlar det om stadsaktiviteter en tid framöver. En av dessa är att gå igenom sommarens trädgårdsbilder, bearbeta och spara dem i sina mappar. Jag får återkomma när det är klart med lite återblickar på den gångna säsongen.

 

 

1 kommentar:

  1. Japanska lönnar är verkligen ett smycke i trädgården!

    SvaraRadera