lördag 14 november 2015

Mina lökväxter. Del 4, lökäng

Många sommarvilande lök-/knölväxter har sitt ursprung i trakter med extrem torka sommartid och har anpassat sig efter det. De blir väldigt svårodlade i vårt klimat. Men det finns också vårblommande och sommarvilande lökar-/knölar, som hör hemma i en lite annorlunda miljö och som växer i jord som är fuktig även sommartid. Det är sådana som mest säljs i den vanliga handeln hos oss. Ett trevligt sätt att odla sådana är att plantera dem i en ängsliknande miljö, alltså med gräs.

I botaniska planterade man 2007 en stor äng med tusentals lökar av olika slag. Jag blev väldigt frestad att göra ett försök med en miniatyrvariant av deras lökäng. Jag hade ett nyrensat område över under några gamla päronträd och det blev mitt försök till lökäng. De första lökarna planterade jag 2009 och därefter har jag försökt fylla på med flera varje år. För att lökarna skall leva och utvecklas i längden får man vänta med gräsklippningen till dess att lökbladen vissnat ned vilket blir framåt mitten av juni. Det blev ett bakslag i våras då rådjur eller möjligen harar härjade svårt bland krokus och tulpaner. I år har jag inhägnat min lilla äng med nylonnät och hoppas på att lökblomningen skall bli fin igen.


Bilderna här blir mest översiktsbilder och inte så mycket närbilder på enskilda växter. Först två bilder från 2012. Den första bilden togs i slutet av mars då det främst handlade om krokusblomning och innan gräset hade börjat växa. Den andra togs en månad senare i slutet av april och nu är det narcisser och tulpaner som dominerar. Gräset har börjat växa men också vitsippor som spridit sig. Fram till i dag har jag planterat ett 20-tal sorter av krokusar, främst snökrokus, vårkrokus och bägarkrokus. Narcisser har jag planterat ungefär tio sorter, varav flera i cyclamineus-gruppen, tulpaner ungefär lika många sorter.



Jag grävde upp och flyttade hit ett antal lökar av bägarkrokus, Crocus chrysanthus, från min lökbädd. Det är alltså en vildinsamlad form som Jimmy Persson tagit hem från Grekland. Här i gräset går de bra, när inte rådjuren tar dem.


Här finns också några enstaka höstblommande lökar. En är iriskrokus, Crocus banaticus, som blommar i början av oktober.


En allium som jag mera av en händelse kom att plantera är Allium zebdanense, majlök. Det visade sig vara ett lyckokast. Den har trivts bra och får givetvis vara i fred för rådjur. En mera översiktsbetonad bild och en närbild. Blommar, som det svenska namnet antyder, i senare delen av maj.



Kungsängslilja, Fritillaria meleagris, kändes det väldigt naturligt att plantera in. Jag började med den vita formen men har senare också planterat några lökar av den rosa. Det är bara den förstnämnda som fastnat på bild. Den blommar i maj ungefär samtidigt med majlöken.


Till sist en duo små fina tulpaner. Först Tulipa ’Little Beauty’ och därefter bokharatulpan Tulipa linifolia (Batalinii-gruppen) ’Red Hunter’.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar