lördag 17 juni 2017

Blommor i sten

Tuffsten är en typ av vulkanisk sten som vid bildningen blivit porös med mycket småsprickor och inneslutna håligheter. Härigenom lämpar den sig för odling av växter som i naturen växer under liknande förhållanden. För rätt många år sedan släpade vi hem en tuffsten, som vi kom över i Gärtnerei Marx i den tyska staden Paderborn. Stenen är äggformig, 70-80 cm lång och ungefär en halvmeter hög. Den hamnade till slut i kanten av stenpartiet och jag har gjort ett antal försök att odla i den. Man får använda små sticklingar och plantera in. Så småningom har jag hittat rätt med några stycken. Tyvärr har det blivit lite dåligt med dokumentationen så jag är inte helt klart på vad som växer där. Just nu blommar en av dem riktigt fint. Det är uppenbart att det är en Edraianthus, troligen E montenegrinus, montenegrinsk gräsklocka. Rätt fin tycker jag i alla fall…


På ett mera vanligt sätt växer nästa stenpartiväxt. Den heter Gypsophila cerastioides, mattslöja. Den är rätt ny hos mig och jag har inte riktigt klart för mig hur den kommer att bete sig på sikt. Förhoppningsvis blir den inte alltför expansiv. Det svenska namnet kan möjligen ge misstankar om att den breder ut sig en del. Blomningen är så fin att den absolut är värd en chans.


En växt som verkligen kan ta plats är amerikanskt hönsbär, Cornus canadensis. Här tar den sig fram över stock och sten trots att den står i ett rätt soligt söderläge, vilket inte borde vara idealiskt. Där den växer gör det inget och den sr mycket naturlig ut i en lite halvvild miljö invid ett rododendronparti. Kanske inte en växt att rekommendera för en mera ordnad rabatt.


I mitt woodland finns den fina och ganska lättodlade drottningskohybriden, Cypripedium ’Ulla Silkens’. Den får nu många blommor varje år och skulle mycket väl kunna delas. Jag tror nog att jag får göra det eftersom den tyvärr på grund av träds och buskars tillväxt hamnat lite i skymundan. Värd en plats där den är mer framträdande.



En pion som drabbades av ett liknade öde på ett annat ställe flyttade jag för 3-4 år sedan. Det är luktpionen ’Felix Crousse’, en i mitt tycke bland de finaste örtartade pionerna med stora mörkröda välfyllda blommor och en härlig doft. Den har tagit tid på sig att komma igen efter flyttningen men nu börjar den likna något igen.


 Förra bloggen visade jag bilder på några azaleor. Här kommer en till, som då inte kom med eftersom den inte var riktigt utslagen. Namn: Rhododendron (Occidentalis-gruppen) ’Homebush’,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar