onsdag 7 mars 2018

Svag känsla av vår


För en vecka sedan klagade jag över bister kyla och bitande vind. I dag är det betydligt bättre. Fem grader varmt och sol. Visserligen en aning beslöjad men likväl. SMHI hotar med snö i morgon så jag valde att göra en tur till landet för att vattna lite. Vem vet om det går att komma dit under resten av veckan.

Jag tog med mig kameran och det blev några bilder. Mer vinterbilder än vårbilder känns det som, men våren skall väl finnas där någonstans i framtiden. Liten våraning i dag i alla fall. Just nu ligger snön decimeterdjup i stenpartiet. Abies veitchii ’Rumburk’ får numera nät omkring sig sedan rådjuren för ett par år sedan nästan åt upp den. Än ser den lite konstig ut i formen men den har repat sig bra i övrigt. Framför och till höger om den finns det nu plats för lite nya växter, efter det att jag tog bort den japanska vildrosen som växt sig alldeles för stor där. Det får bli lite spännande inköp på växtmarknaden i Kiekeberg till våren.



Rådjuren har koll på om jag missat något. Ingen våldsam trafik i år men snön avslöjar spåren. Här fanns inget att hämta så den gick vidare.


Låga rododendron kan bli rätt bitna om man inte skyddar. Det räcker med ett tunt nylonnät som här. Har man inte det, finns stor risk att framför allt knopparna äts upp.


I lökhuset såg det för ett par veckor sedan lovande ut, att jag snart skulle kunna få njuta av de första blommorna. Kylan fick allt att stanna upp. Här kan man skymta en vit knoppspets i Cochicum szovitsii ’Snow White’. Det behövs bara att temperaturen klättrar upp lite, helst med några soliga dagar så skall den nog slå ut snart.


Iris bucharica ’Baldschuan Yellow’ har kommit en bra bit på väg, men då det gäller den får jag nog vänta flera veckor till innan jag kan hoppas på blom.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar