tisdag 17 april 2018

Säsongstart


För mig brukar trädgårdsäsongen starta på allvar med två händelser. Den ena är den första övernattningen på landet och den andra är besöket på trädgårdsmarknaden på Kiekeberg i Hamburg. Ofta sammanfaller dessa båda i och med att jag åker från sommarstugan i Kungsbacka efter att ha sovit över där. Det gör att det blir några mil kortare bilkörning. I år är allt försenat och jag hade inte riktigt fått ordning på landet för att bo där över natten. Jag åkte alltså från Göteborg i fredags morse och besökte på eftermiddagen Hachmanns rododendronplantskola i Barmstedt, några mil norr om Hamburg.

Besöket hos Hachmann var egentligen den här gången huvudsyftet med resan. Jag gjorde i höstas i ordning för plantering av ett antal rododendron på en nyröjd del av tomten. Där såg i mitten av juli förra året ut så här. Rododendronplanteringen planerades för det område i bakgrunden som är röjt, med en stor grov trädstam i mitten. Rishögen till höger eldades upp senare på hösten och där är nu också moget att plantera. Där blir det annat än rododendron. Ännu inte helt klart vad.


I går planterade jag sju rododendron som jag köpte i Tyskland. Det var följande sorter: ’Caruso’, ’Erato’, ’Great Dane’, ’Goldprinz’, ’Hummeltanz’, ’Kabarett’ samt Rhod makinoi. Redan tidigare i höstas satte jag här också en planta av Trochocendron aralioides, som jag haft i kruka länge. Ursprungligen frösådd. Jag vet att den är en rådjursfavorit så den var skyddad med nät i vintras. Jag tog bort nätet i förra veckan i tron att när vintern var över skulle rådjuren söka annan föda. Tyvärr hade rådjuren en annan uppfattning, så nu är den busken bladlös. Den lär komma igen med nya blad men lite förargligt. Hur som helst ser det hela ut så här efter plantering. Jag får återkomma med blombilder på de olika sorterna i en senare blogg.


Hamburg visade sig vara ett dåligt val då det gällde vädret. Lätt regn i fredags eftermiddag och ihållande regn hela lördagen. Den typ av regn som man knappt märker förrän man inser att man är helt genomblöt. Samtidigt var det tydligen sol och 20 grader i Göteborgstrakten. Det gjorde att en del blommar spurtade ordentligt här medan jag var borta. Forsythior och påskliljor börjar nu slå ut. I Hamburg var de redan i full blom men några dagars värme så är vi nästan ifatt.


Jag tog ett fåtal bilder i går. Vädret var gråmulet och trist och jag hann inte med så mycket. Jag tänker åka ut i morgon och stanna till fredag. Det kanske blir läge att återkomma med lägesrapport efter det. Här är i all fall tre bilder. Första visar den synnerligen pålitliga och långlivade gula julrosen Helleborus ’Gelber Schmetterling’. Den andra visar en vårstjärna från Cypern vid namn Scilla lochiae. Förr benämnd Chionodoxa lochiae och saknar svenskt namn. På Cypern är den utrotningshotad och fridlyst. Sista bilden visar malkanunneörten Corydalis malkensis, som har en fantastisk spridningsförmåga. I går hittade jag ett exemplar i gräset minst tio meter ifrån stenpartiet, där den egentligen hör hemma. Nästan lite ogräsvarning, men den är väldigt sympatisk, eftersom den någon tid efter blomning helt vissnar ner och inte syns mer förrän nästa vår.





1 kommentar:

  1. Ett besök hos Hachmann står med på min lista över "drömresemål". Fina sorters Rhododendron du har köpt! Jag införskaffade 'Great Dane' förra året och gillar den för de stora fina bladens skull.
    Hälsningar Nora

    SvaraRadera