torsdag 2 augusti 2018

”Blommor” i tulpanträdet


För några dagar sedan när jag kom upp för backen mot mitt hus efter att ha varit och hämtat tidningen i brevlådan fick jag se några riktigt gula saker i tulpanträdet. Det såg faktiskt ut som stora blommor som satt där och lyste i morgonljuset. Vid närmare påseende var det givetvis inte blommor utan ett antal höstgula blad insprängda bland de gröna. Ja torkan drar med sig en del som man inte är riktigt van vid. Bilden kanske inte helt lyckats fånga effekten som för ögat var verkligen slående.



Nu blommar också den blå hibiskusen Hibiscus syriacus ’Oisaeu Bleu’. I svensk handel översatt till Blue Bird, eftersom man tydligen inte litar på att svenska folket klarar av franska namn. Den är normalt en av de tidigaste sorterna och anses även tillhöra de härdigaste. Mitt exemplar har hamnat i rätt kraftig skugga numera men den blommar trots det fint om än lite senare.


Över till det som blivit sommarens följetong så här långt, torkan och värmen. Nu när hela juli har gått kan man göra facit för vädret. Nederbördsmässigt har det varit uselt. Här på landet har det regnat ännu mindre än inne i Göteborg. Totalt har det kommit sex millimeter fördelat på två skurar med några veckors mellanrum. En millimeter vid ena tillfället och fem vid det andra. Göteborg har enligt SMHI:s mätningar fått drygt det dubbla. Inte mycket att jubla över heller.


Eftersom värmen kulminerade den sista veckan kom det trots allt att slås rekord även i Göteborg. SMHI:s tjat om värmerekord kom alltså att besannas, även om jag inte trodde det för någon vecka sedan. Medeltemperaturrekordet slogs med två tiondelar och lyder numera på 21,4 grader. Tidigare rekordnotering var från 1994 och 2014. Nytt rekord blev det också då det gäller maximitemperatur. Officiellt för Göteborg noterades på månadens sista dag 34,1 grader. Det gamla rekordet från 1994 var på 33,8.

Här hos mig på landet blir det ofta något varmare än i Göteborg. Det beror bland annat på att det är lite längre till det svalkande havet än på mätstationen i Göteborg. Lördagen den 27 visade min termometer som mest 35,3 grader. Den 31 var det här ”bara” 34,9. Jag är helt säker på att det är den högsta temperatur jag varit med om hemma i Sverige. Jag tror att det var de här temperaturerna som pressade fram de gula bladen på tulpanträdet. Bara en siffra till och den ensam räcker för att illustrera sommaren hittills. Fram till den 31 juli har mätstationen i Göteborg noterat 44 dagar med maxtemperatur på 25 grader eller mer, alltså så kallade högsommardagar. Jag minns somrar då det inte varit en enda!

Nu verkar augusti fortsätta i ungefär samma fotspår så det blir till att fortsätta vattna. Jag läste i Göteborgs-Posten att man i Göteborg den här sommaren regelbundet vattnar över 1000 träd och räknar med att kunna behöva göra det hela augusti ut. Vanligen vattnas nyplanterade träd upp till tre år efter plantering. Nu har det utökats till att gälla för träd som är 5-6 år gamla och till och med en del äldre. Facit av torkans effekter får men först nästa vår i såväl Göteborg som här hos mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar