fredag 10 augusti 2018

Börjar kännas uppgivet


Det eländiga blockerande högtrycket tycks inte var möjligt att rå på. Det ena lågtrycket efter det andra vandrar in mot brittiska öarna för att där gradvis lösas upp till intet. I början av den här veckan såg det likväl rätt hoppfullt ut. Flera meteorologiska institut var överens. Ett ganska djupt lågtryck skulle komma in natten mellan torsdag och fredag i en bana över Mellansverige Först en kallfront fredag morgon med 9-10 mm regn och därefter varmfronten med ytterligare 14-15 mm. Därefter ytterligare ett lågtryck under lördagen med ungefär samma nederbördsmängd under lördag-söndag. Alltså chans på 30, kanske 40 mm fördelade på 5 dagar. Jag lade champagnen på kylning och lovade mig själv att utbringa en skål stående mitt i regnet.

Det blev en tumme. I natt kom det ungefär en mm och enligt senaste prognos skall det i natt komma ytterligare cirka tre. Den stackars ytliga fukt som nattens nederbörd gav blåser nu bort i kraftiga stormbyar. Vissna grenar flyger och krukorna på altanen blåser omkull och går sönder. Nu är det strömavbrott och ingen chans att göra något annat än förlita sig på laptoppens batteri när jag skriver detta. Champagnen har förvisats till källaren igen. Det ser ut som om den för vila där till nyår. Jag kan ju inte ens vattna i den här blåsten. Jag törs knappt ens gå ut. Nästa lågtryck har tydligen redan gett upp. Just nu känns det som om jag också gör det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar