söndag 20 januari 2019

Ljusare tider på gång


Nu, en månad efter vintersolståndet, börjar man lite smått att märka av hur solen stiger allt högre. Lite ljusare på morgnarna och en aning längre kvällar. Soliga dagar värmer solen nu rätt märkbart. Skönt att hittills i stort sett ha sluppit snö. Några centimeter snö vid ett par tillfällen som raskt smält undan. Så är det inte alltid här. För tre år sedan, nästan exakt på dagen, stod avenboken på gården här utanför nedtyngd med snö. I dag ser det betydligt angenämare ut.




Jag besökte landet en stund i förmiddags och där värmde solen ordentligt mot söderväggen trots att det var nollgradigt i luften. Hade jag haft med mig fika kunde jag gott suttit där en stund och njutit. Annars är där inte direkt några vårtecken men det skall det heller inte vara den 20 januari. Som jag i en tidigare blogg nämnt ser man nu hur knoppsättningen varit hos rododendronbuskarna. Hos många av dem är det tätt med knopp, vilket jag inte räknade med efter den långa torkan i somras. Så här ser Rhododendron ’Makiyak’ ut. Om inget dumt händer får vi njuta av en fantastisk blomning här.



Skall man hitta blommor i januari får man söka sig till lökträdgården i botaniska. Om det inte är ovanligt kallt hittar man garanterat blommande lökar att glädja sig åt så här mitt i vintern. Den rätta beteckningen på dessa är väl egentligen vinterblommande och inte vår-dito. I sina hemländer blommar de normalt i december-januari. Oftast kan vi också i våra trakter glädja oss åt dem i januari. De här tre bilderna tog jag tidigare i veckan. De visar i ordning: Colchicum atticum, Colchicum doerfleri och Colchicum serpentinum.





Det är inte bara lökväxter som kan glädja med blommor i januari. Det finns även ett par rododendron som är ganska säkra januariblommare, men jag brydde mig inte om att leta upp dem. Däremot blommade en av trollhasselbuskarna fint. Det är Hamamelis x intermedia ’Allgold’.



Om man skall tro på långtidsprognoserna tycks vintern komma nu. Det är något som varit vanligt de senaste 10-15 åren, nämligen att vintern anländer i slutet av januari och ger kyla och kanske snö under februari. Mycket tyder på att så blir fallet även i år. Man kan alltid hoppas på att prognosmakarna har fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar