lördag 2 februari 2019

Kyndelsmäss


I dag är det Kyndelsmässodagen. Enligt gammal folktro har nu halva vintern gått. Det var naturligtvis viktigt i det gamla bondesamhället att hålla reda på sådant. Det gällde att ha koll på förråden så att man klarade sig fram till våren. Efter en sommar som den gångna skulle man nog förr i tiden på många håll ha tittat mycket bekymrat på sin höskulle vid den här tiden. Det kan nog vara en och annan som oroar sig över läget även i dag.

Kyndelsmässodagen användes också för spådomar om vårens ankomst. Var det sol på Kyndelsmäss skulle vintern vara ytterligare sex veckor. Om det var mulet skulle våren komma tidigt. Jag konstaterar att det idag är helmulet. Via tyska emigranter kom den här föreställningen till USA där den ändrat karaktär och kallas Groundhog day. Man lockar fram ett murmeldjur ur sin håla på Groundhog day. Om djuret ser sin skugga, d v s om solen skiner kryper den tillbaka igen och då blir det sex veckors ytterligare vinter. Om den stannar ute blir det tidig vår. Alla har väl sett filmen ”Måndag hela veckan”?

Lagom till Kyndelsmäss har vintern anlänt till min trädgård. Rent meteorologiskt kom den för en dryg vecka sedan till norra Halland. Då inleddes alltså en period på fem dagar med dygnsmedeltemperatur under noll. I söndags kom det också en hel del snö i våra trakter. I tisdags då jag var på landet låg där snö. En fördel med snö är att man får lite koll på hur rådjuren rör sig. Som synes längst ned till höger på bilden har ett rådjur promenerat fram här. Det är ett stråk där rådjuren alltid går på vintern. Något speciellt att äta finns det inte här utan det är bara en passage över tomten in till grannen.


När nu vintern kulminerar börjar man alltmer titta framåt mot våren. Jag har haft kraftig vårlängtan de senaste dagarna. Januari är så lång och dyster. Februari brukar gå betydligt fortare. Vill det sig väl börjar sedan vårblomningen så smått i början av mars. En del blomning blir det dock inget av med till våren. Exempelvis får jag inte se den här lilla fina busken blomma mera. Den togs av torkan i somras. Det är Andromeda polifolia ’Blue Ice’, rosling, en liten rododendronsläkting.


Inte heller Rhododendron ’Golden Everest’ får jag se mer i trädgården av samma orsak. Den fick bara en blomsäsong hos mig innan torkan tog den.


Däremot ser jag fram mot blomningen hos den här magnolian som gillade värmen och stod ut med torkan. Den är ung och ännu rätt liten men växte mycket bra i somras. Nu skall det bli spännande att se hur blomningen blir fram i maj. Namnet är ’Sunrise’.



2 kommentarer:

  1. Her var det også "helmulet" på kyndelmisse-dag, så vi lever da i håbet om et snarligt forår, og da vi ingen sne har, kan vi nyde vintergækker og erantis under hækken.
    Trist du må undvære de små buske som tørken tog. Det var et hårdt år at være haveejer i 2018, men dejligt at magnolien snart springer ud. Lyset er jo ved at vende tilbage og februar er heldigvis meget kortere end januar.

    Rigtig godt forår!
    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser att du bor på södra Själland. Det får mig att minnas hur vi alltid övernattade där på våra bilsemestrar nedåt kontinenten för sådär 40 år sedan. Närmare bestämt var det Tappernöje kro som vi brukade bo på. Numera är den tyvärr "lukket" fann jag för några år sedan då jag tänkte mig ett nostalgiskt besök.
      För dem som inte är så bekant med det danska språket kan jag berätta att dansk vintergäck är svensk snödroppe och dansk erantis är svensk vintergäck. Lite förvirrande!

      Önskar också dig en fin vår. Troligen får du den lite tidigare än vi här i norr.

      Radera