söndag 28 april 2019

Sommaren har kommit


Värmen kom tvärt vid påskhelgen och SMHI har noterat meteorologisk sommar i stora delar av Sydsverige. Värmen kulminerade i fredags då min termometer på landet visade som mest 27,1 grader. Det har gjort att växtligheten utvecklas i rasande fart men också att det precis som förra våren raskt blev extremt torrt trots stort nederbördsöverskott i mars. Nu lördag och söndag kom lyckligtvis regnet. Jag hade redan fått börja vattna en del. När detta skrevs har det regnat i stort sett ett helt dygn i sträck men jag har ingen uppgift om hur mycket som kommit. Det får nog ändå anses tillräckligt för tillfället.

Den här lilla japanska hundtandsliljan gläder lika mycket varje år. Den växer inte till sig något där den står men kommer troget tillbaka med en blomstängel varje år i slutet av april. Det är den finaste hundtandsliljan jag vet och namnet är enligt den etikett som följde med den Erythronium sahohime. Den finns inte med i SKUD och i RHS växtdatabas står namnet som ”unchecked”. Jag köpte den en gång från Jaques Amand, som jag räknar som tillförlitlig. När jag söker på Google hittar jag mest mina egna bilder och beskrivningar. Ovanlig i odling eller fel namn?



Mina första rododendron börjar blomma och det ser ut som det skall bli en mycket riklig blomning i år. Jag lär komma tillbaka i framtida bloggar med en bilder på mina nya rododendron. Här är det en som jag haft rätt många år men som först under senaste åren börjat blomma ordentligt. Det är Rhododendron pseudochrysanthum, taiwanrododendron. Det svenska namnet berättar var den kommer ifrån, alltså Taiwan. Där växer den på hög höjd men man undrar ändå lite över härdigheten hos oss. Det har gått bra hittills och det kanske är varma torra somrar som krävs för att den skall blomma ordentligt.



En annan rododendron som börjat blomma är hybriden mellan R tsariense och R yakushimanum. En fin hybrid som jag köpte för några år sedan på rododendronsällskapets försäljning. Jag siktade mest på att få en planta med fina blad. Så är det. De nya bladen har ett fint rött indument och de behåller den färgen på undersidan. Men också blommorna duger, särskilt just då de slår ut med en fin rosa färg på knopparna. Blommorna bleknar till mycket ljust rosa, nästan vitt.



En magnolia som i år blommar rikligare än någonsin är Magnolia salicifolia, pilbladsmagnolia. Det är en egen frösådd jag gjorde för många år sedan och det har dröjt länge innan den börjat blomma. Jag är osäker på exakt när men det är mer än 20 år sedan jag sådde den. Den har visserligen blommat en del under några år men inte i närheten av vad den gör i år. Ännu ett resultat av förra årets varma sommar?



Slutligen Pieris japonica, japansk buskrosling. Även den blommar ovanligt rikligt. Tyvärr står den lite trångt så den syns inte riktigt som den borde.



2 kommentarer:

  1. Hej Kenneth

    Sahohime antas vara en japanskt selektion av Erythronium japonicum - Namnet betyder "höst prinsessan"
    Ja, man kan undra på det här namnet:)
    Men fin det är den!

    Ha en trevlig söndag

    SvaraRadera
  2. Jag har väl misstänkt detta men inte hittat någon bekräftelse. Den sattes hösten 2014 och blommade första gången våren 2015. Eftersom jag helt glömt bort vad jag planterat där, identifierade jag den först just som E japonicum. Året därpå hittade jag namnetiketten och fick då hjälp att komma ihåg att Jaques Amand haft med något som hette E sahohime vid en lökträff här i trakten som jag besökt. Sedan har jag letat för att få riktig reda i det här. Jag tror nu på dig och kommer att betrakta den som en selektion av E japonicum med sortnamnet 'Sahohime'

    SvaraRadera