söndag 28 juli 2019

Rekordvärme - igen!


Förra sommaren i juli visade min termometer som mest 35,3 grader – det högsta vi uppmätt här på landet. Jag trodde då att jag aldrig skulle få uppleva något liknande igen. Det visade sig att det bara dröjde ett år och några dagar innan det blev ännu varmare. I fredags den 27 juli var det 35.4 grader på min termometer.



Den sista veckans rekordvärme har gjort att det nu är minst lika torrt här som förra året. Katsuran tappade sina blad redan någon vecka in i juli förra året. I år dröjde det en aning längre men nu är det inte många blad kvar. Bilden här togs i onsdags den 24. Höstfärg kan vara trevligt men det skall inte komma redan i juli.



Med hjälp av flitig vattning hölls det mesta vid liv förra året även om en del dog. I år har det fortsatt på samma sätt. Jag har fått ägna massor av tid åt vattning och förhoppningsvis kunnat hålla liv i det som klarade förra året. En del verkar ha mått riktigt bra av värmen och vattningen och utvecklats väl. Exempelvis var rododendronblomningen väldigt bra i år. Ett annat exempel är den relativt nyplanterade irländska ljungen, Daboecia cantabrica. Den växte till sig mycket bra förra året och nu under försommaren. Just nu blommar den. Den är inte så väldigt härdig och klarar sig nog som mest i zon 2 i Sverige. Man kan likna den vid klockljung men den är i alla avseenden större. Större växt, större blad och större blommor. Det finns ett antal namnsorter och jag har tyvärr glömt vilken det rör síg om här.



Mina dagliljor som står i halvskuggigt till skuggigt läge har mått väldigt bra i värmen. Med lite vattningshjälp är blomningen i år rikligare än någonsin. Här kommer bild på några sorter. Det är i ordning sorterna: ’Apricot Beauty’, ’Big Bird’ ’Daring Dilemma’, ’Destined to See’ och ’Ed Murray’. Därutöver slutligen en fin sort som jag tyvärr tappat bort namnet på. Om någon som ser detta kan ge ett tips om vad det kan vara är jag givetvis tacksam.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar