lördag 18 november 2023

Vintern dröjer

 Om man med vinter menar att det skall vara frost på nätterna så är det sent med vinterkänsla i år. Det var först den gångna natten som vi fick minusgrader för första gången. Jag skrev i våras i en rubrik att ”sommaren kom”. Jag tänkte då på att det tvärt blev sommarvarmt efter en lång sval vår. Nu kanske det blir på samma sätt med vintern, att den kommer tvärt efter en lång mild höst. Det får framtiden utvisa. Inget jag längtar efter. Skönt med temperatur på plussidan.

När jag ser tillbaka på mitt fotoalbum i datorn kan jag konstatera att det blivit mycket magert med nya bilder den här sommaren. Från början av juni till början av oktober tog jag inte en enda bild i trädgården. Från maj/juni har jag några bilder, i vissa fall på växter som jag inte tidigare visat och kommenterat i min blogg men som är värda uppmärksamhet.

En rododendron som jag har visat bild på någon gång tidigare är ’Goldprinz’. Tidigare har jag inte fått till någon riktigt representativ bild. Nu har jag en bättre bild. Blommorna har sin bästa tid just då knopparna spricker ut. Den går då över från orange till mättat gult, vilket är mycket anslående. Fullt utslagen blir den mera enhetligt gul men med röda prickar. I härstamningen finns R yakushimanum och R wardii. Exakt hur stamträdet ser ut har jag inte lyckats utröna. När man läser om Goldprinz i litteraturen uppges den ofta vara den finaste gula sorten. Jag kan instämma i det. Den uppges också vara svår att få tag i beroende på att den är svår att sticklingsföröka. Den växer långsamt och når med tiden högst en meter.


En växt som jag tidigare skrivit om men utan bild är Uvularia perfoliata, liten guldrams. Jag har haft den länge i trädgården men den har stått på en mycket undanskymd plats i mitt woodland och även haft en del konkurrens med ogräs. Jag trodde därför att den hade gått ut. För ett par år sedan hittade jag den igen och flyttade fram den till en ogräsfri och mera framträdande plats. Där har den satt fart och blommar nu fint.


Jag har på senare år planterat en hel del riktigt småväxta rododendron. En sådan är Rhododendron ’Sarled’. Det är en hybrid mellan R sargentianum och R trichostomum. Lågväxt och blir bara högst ett par dm. Rosafärgade knoppar som slår ut till vitt. Blommorna ser inte riktigt ut som typiska rododendronblommor. Denna och många närbesläktade trivs bra och blommar bäst i full sol men måste ha fuktighetshållande jord och kan behöva vattnas.


En annan låg rododendron är Rhododendron ’Radistrotum’, som är en korsning mellan R radicans och R calistrotum. Växtsätt lik föregående. Trivs även den i sol men just det här exemplaret står i ett skuggigt läge. Blommar därför inte riktigt lika mycket som några andra exemplar som står i sol. Dem har jag inte lyckats fånga på bild.


Det finns en grupp av rododendron som går under benämningen japanska azaleor. Det är vintergröna låg- och bredväxande hybrider av några japanska arter. Den här gruppen ser man inte så ofta i Sverige, vare sig i trädgårdar eller plantskolor. Jag vet egentligen inte varför. Placerad i grupp och med några olika färger är de mycket vackra och synnerligen blomrika. Möjligen har de fått rykte om sig en gång i tiden att vara dåligt härdiga. Det gäller inte alls i dag. Den här gruppen har inte visat några härdighetsproblem. Däremot utsattes de som små för kraftig betning vintertid av rådjur. Det gjorde att någon av dem fick en mycket knepig form.







2 kommentarer:

  1. Jeg hadde håpet på en lang, mild høst, men plutselig ble det kulde og snø. Flotte rhododendron.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det dröjde innan första frosten kom men sedan blev det kallt. Hittills dock inte lägre än 2 minus. Egentligen bra med lite kyla så växterna inser att det är vinter och bereder sig på det.

      Radera