tisdag 2 april 2024

Nytt trädgårdsår

 Jag känner att det är dags att publicera lite igen på den här bloggen. Jag har haft uppehåll på över fyra månader, men när nu trädgården och naturen börjar vakna till liv, vaknar också lusten att skriva om det. Efter en lång höst blev det en kall vinter – åtminstone inledningsvis. Januari var kallare än på rätt många år. Man får gå tillbaka till 2016 för att hitta motsvarighet. Som lägst sjönk kvicksilvret till nästan 15 minusgrader vilket vi inte alls är vana vid längre. En del ömtåligt vintergrönt har fått lite köldskador. Inget allvarligt efter vad jag sett hittills. Lite frusna toppar och en del bruna blad.

Februari och mars blev klart varmare än normalt. Det har lett till att vårblomningen kommit tidigt. Lökängens första blommor började dyka upp redan i februari och nu blommar krokusarna för fullt. En del har redan blommat över och det är nu huvudsakligen vårkrokus, Crocus vernus, man ser.

 

Hur det skall gå med krokusblommorna nu kan man undra. Vintern är nämligen på offensiven igen. Bara någon enstaka plusgrad ute, och regnet som fallit hela förmiddagen har nu börjat få alltmer av snöinslag. Meteorologerna hotar med så mycket som en dm snö här senare i dag. Det skall också bli minusgrader framåt natten och morgonen. Då är det väl förbi med blommorna på min allra tidigaste rododendron. Den har blommat ett tag och blommorna tål absolut inte frost. Jag har kommenterat den i tidigare bloggar och jag vet fortfarande inte riktigt var den kommer ifrån, trots att jag försökt fråga runt. Att det är någon calophytum-hybrid är uppenbart, men mer minns jag inte.



I stenpartiet blommar Corydalis malkensis, malka-nunneört. Den breder flitigt ut sig för varje år. Det är inget om stör. När den blommat färdigt, och annat skall till att börja blomma, vissnar den ner och kvar blir bara några små knölar som vilar i avvaktan på nästa vår. En idealisk växt för stenpartiet.


När det blir som i år med kyla under tidigare delen av vintern är det idealiskt för hybridolvonet, Viburnum x bodnantiense. Är det alltför milt i december slår många av knopparna ut och man får lite spretig blomning i december-januari. Inget som är till någon större glädje. Betydligt bättre i år, då hela blomningen kommer i mars-april.


Påskdagen var det soligt och varmt och jag hade fått ut min bänk på berget i söder. Där var det skönt att sitta och lapa sol. Jag såg då hur vackert berget är med sina sprickor, i ett mönster som nästan är som ett konstverk. I de här ganska breda sprickorna har jag planterat krypkotula, Lepsinella squalida. Det är en växt med ursprung på Nya Zeeland. Där kan den stå vintergrön, men hos oss vissnar bladen under vintern. Längre fram i vår grönskar den igen och kryper upp en liten bit på berget. Där den täcker på sommaren växer inga alger och det ger det här spännande mönstret nu på våren.


Nedanför berget i en bred klyfta är det varmt och skönt. Där är det också naturligt riktigt bra jord. Där satte jag i samförstånd med min granne ett mammutträd, Sequoiadendron giganteum. Det står sannolikt på hans sida av tomtgränsen men det är inte helt lätt att säkert avgöra utan mätverktyg. Vi är helt överens om placeringen. Ingen av hos har något bättre ställe att välja på för ett sådant jätteträd. Några 90-100 meter lär det inte handla om här såklart, men även i Sverige blir det ett rätt mäktigt träd i goda lägen. I dag är det 2,5 meter och växer en halvmeter per år. Plantan kommer från en sådd med frön jag köpt i botaniska trädgården i San Fransisco.




4 kommentarer:

  1. Det är verkligen tvära kast med vädret nu. Här hos oss i Tyresö vräker snön ner just nu och vindarna är iskalla. I lördags var det 14 grader varmt i skuggan och sol från blå himmel. Många tidiga växter fick bråttom upp ur jorden, de får nog en liten chock idag. Vi får hålla tummarna antar jag, de flesta är ju tuffa (din Rhododendron undantaget då)
    MVH Nora

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga problem för krokusarna med lite kyla. Det enda är om det kommer mycket tung blöt snö. Då blir de nertryckta och kan inte säkert resa sig igen. Nu verkar det inte så farligt. Här i Göteborg har det snöat lätt mest hela dagen men det har inte börjat lägga sig förrän nu. I Kungsbacka där jag har stugan och trädgården verkar det inte ha snöat särskilt mycket.

      Radera
  2. Ja, her er det også koldt og vi har fået megen regn det sidste døgn, men vejret er jo efterhånden så mystisk at vi ikke mere kan følge med:-) Du har dog mange fine planter i blomst, og jeg håber da ikke de tager varig skade af 'vintervejret'! Bjerget ser så fint ud som om du har lagt sten der i et smukt terrassemønster, og jeg glæder mig til at se det med de grønne vækster!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det snöade på i går kväll. I morse var det ett snötäcke på ca 5 cm. Men nu när solen står så högt bränner den effektivt bort snön. Det är inget kvar där solen kommer åt. I skuggan ligger det en del.

      Radera