söndag 10 maj 2020

Med ögon känsliga för gult


Jag brukar alltid säga att min favoritfärg på blommor är blått. När jag tar mig en sväng i trädgården med kameran för tillfället är det en helt annan färg som totalt dominerar, nämligen gult. Gult har jag fått höra många gånger är fult. Jag tycker inte det. På våren är gula blommor verkligen något som formligen skriker vår. Det är solens färg och sol vill vi ha mycket av på våren. Här kommer en kavalkad av bilder på gula blommor tagna de senaste dagarna i min trädgård.

Jag inleder med en gul sippa, alltså Anemone ranunculoides fl pl. Det är den dubbla formen av gulsippa. Jag har den enkla ursprungsformen också, men den har inte varit lika duktig på att sprida sig av någon anledning.


Svalört är nog en växt som många ställer sig skeptiska till. Den sprider sig hejdlöst och är exempelvis inte så bra när den kommer ut i gräsmattan. Det finns några namnsorter som är betydligt snällare då det gäller spridning. Här är det två stycken. Den första heter Ficaria verna ’Collarette’ och den andra F verna ’Flore Pleno’.



Gulblommande hundtandsliljor finns några stycken. Detta är Erythronium ’Pagoda’. Mycket lättodlad.


En aristokrat i trädgården är den gula svavelpionen, Paeonia mlokosewitschii. Detta är en frösådd från 2012 och nu har den absolut uppnått ”vuxen” ålder. När den blommar är det en höjdpunkt.


En gulblommande buske som också den kan sägas ha uppnått vuxen ålder är den vintergröna Berberis darwinii från Patagonien längst i söder på den sydamerikanska kontinenten. Blommar mycket rikligt i år med sina mättat gula blomklasar, som litegrann stöter i orange. Jag hoppas på mycket bär och således många fröer, som jag kan så och få nya små buskar. Humlorna är i alla fall flitiga har jag märkt.


En favorit bland gulblommande rododendron är ’Princess Anne’. Den har hamnat lite i kläm men sticker i alla fall ut med sina lysande blommor.


En annan gulblommande rododendron är ’Goldprinz’, som inte är rent gul utan bär på en rosa anstrykning, särskilt på knopparna innan de slagit ut. Har bara ett par blommor i år. Det gäller för många rododendron här. Förra året var det väldigt dålig knoppsättning. Oklart varför.


Men man kan väl inte sluta utan att få med en bild på en blå blomma. Det blir en av de absolut vackraste enligt min smak: vårgentiana, Gentiana acaulis. Ytterligare kommentar överflödig.



3 kommentarer:

  1. Har efter en lång frånvaro hittat dina till dina inlägg. Idag har jag börjat jobba bort enkelblommande gulsippa. 1/2 l rötter per 5 kvadrat dm...
    Fortsätt gå igenom blogginlägg jag missat.
    Tack för dem alla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina enkla gulsippor lider nog av konkurrensen med vanliga vitsippor. Där den fyllda växer finns inga vitsippor. På den platsen får den gärna breda ut sig så mycket den vill.

      Radera
  2. Jag älskar gula blommor i alla dess nyanser. Precis som du tycker jag att de signalerar vår.

    SvaraRadera