torsdag 30 maj 2024

Maj blev varm

 

Det blir inte så mycket skrivet numera från mig här, men lite försöker jag hålla igång. Maj blev även det här året riktigt varm, så jag flyttade permanent ut på landet ovanligt tidigt i år. Jag har numera ingen bredbandsuppkoppling där, så jag får nöja mig med att göra blogginlägg när jag besöker lägenheten i stan.

Här kommer i alla fall en liten kavalkad av blommande buskar från första halvan av maj. Mycket har blommat ovanligt rikligt i år och mycket har växt väldigt mycket. Det senare gör att jag får ägna en hel del tid åt att klippa för framkomlighet!

Paeonia rockii ssp linyanshanii blommade med fler blommor än någonsin sedan jag planterade den. Den har nog inte de allra bästa förhållanden där den står men i år har den i alla fall en praktfull blomning.


Jag satte för några år sedan en långbladig berberis, Berberis julianae i en smal klyfta i berget som leder upp till tomten. Jag tänkte att den skulle stänga vägen för rådjuren som verkade gilla just den vägen. Berberisens långa vassa tornar är inget som ens rådjuren tränger sig förbi. Busken trivdes över förväntan och i år svarade den med en rikligare blomning än jag någonsin sett på den här arten. Det var inte direkt för blommorna som jag valde den, men man får tacka. Rådjuren får numera välja andra vägar.


Även Magnolia ’Spectrum’ blommade bra i år. Synd bara att värmen kulminerade med upp till 30 grader just när den var i blom. Det gjorde att blomtiden blev ovanligt kort.

Skimmia japonica ’Rubella’ går under namnet vinterbär när den säljs på hösten. Namnet torde syfta på de vinröda knoppar som täcker den hela vintern. Knopparna ser ut som små bär och slår ut till svagt rosa, senare vita blommor på våren. Jag brukar köpa en kruka med Skimmia och ställa som prydnad på en grav. I kruka kan den ha svårt att överleva vintern så framåt december när det börjar bli alltför kallt tar jag med mig krukan och ställer i min svala källare fram till våren. Då kan den planteras ut och fylla ut något hål. Denna står i full slagskugga från huset i norrläge. Trots det blommar den rikligt varje år. Den står alldeles vid trappan och sprider en härlig doft mest morgon och kväll. Doften påminner om apelsinblom. Den tillhör också samma växtfamilj som Citrus.


Doftar gör också doftbuskesläktet. Det finns några tiotal arter i släktet och många av dem är dåligt härdiga. Osmanthus x burkwoodii är en hybrid mellan O decorus från Turkiet och O delavayi från Kina. Den tycks härdig och jag planterade den för några år sedan, då jag av en slump hittade den i mitt gardencenter. Inget jag planerat men jag hittade ett ledigt utrymme. Den har ingen särskilt praktfull blomning men doften är en tillgång. Den påminner något om syren. Den tillhör också samma växtfamilj.






2 kommentarer:

  1. Det er nogle høje varmegrader du har haft i maj, og jeg forstår dine blomstrende buske får travlt i sådan et sommervejr. Du har mange dejlige buske med fin blomstring og flere af dem også med duft, så det er godt du bor på stedet og kan nyde dem når de er fremme.
    God idé at bruge bereris mod rådyr!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu när det kommit en del regn och är fortsatt varmt växer allt så det knakar. Jag får klippa för att komma fram på vissa ställen.

      Radera