söndag 28 maj 2017

Fler pioner – och annat

Det är de rena arterna som blommar först. De många fina sorterna av luktpioner och bondpioner kommer lite senare. Här är två arter som kommer från Göteborgs botaniska och har vildursprung, Den första från Medelhavsområdet och den andra från Kina. Det är Paeonia mascula, korallpion och Paeonia obovata ssp willmottiae, lackpion.



Nu börjar också buskpionerna blomma. Här är det en pion som numera getts beteckningen Ganzu-gruppen. Där finns de ospecificerade buskar som har en violett fläck innerst på kronbladen. De kan vara vita eller i olika nyanser av rosa. Antagligen rör det sig om gamla spontant uppkomna hybrider med bland annat P rockii i bakgrunden. De kommer från Kina och i handeln finns ett flertal namngivna sorter. Denna buske är frösådd med fröer från några gamla exemplar som odlats i många år i Göteborgs botaniska. Ursprunget är i det här fallet oklart.


Det är flera rododendron som slagit ut i värmen. Här är det en sort som heter ’Polaris’, en yakushimanum-hybrid. Den är gammal hos mig och placerad intill den gula ’Goldbukett’ som jag berättade om i en tidigare blogg. Precis som de flesta yak-hybriderna har blommorna sin kraftigaste färg just då de slår ut och de bleknar alltmer efter hand.


Jag har under senare år planterat allt fler klematis. Jag inbillade mig förr i tiden att jag inte klarade av att odla klematis men det går rätt bra numera. Här är det en vägg till den friggebod jag byggde för lite över tio år sedan. Som vanligt då det gäller mina byggprojekt har jag en tendens att krokna alldeles på slutet och ibland blir det inte riktigt färdigt så som jag tänkt. I det har fallet blev huset klart men diverse överblivet byggmaterial blev liggande och kompletterades så småningom med annat skräp och naturligtvis då också en massa ogräs. För ett par år sedan hade jag ledsnat på denna skamfläck och röjde, rensade och gjorde i ordning en odlingsbädd. Där planterade jag två klematis som skulle få klänga på en ställning upp emot väggen och så småningom förhoppningsvis täcka upp med vacker blomning. Än är det en bit kvar men i år blommar det i alla fall fint. Sorterna tillhör alpina-gruppen och de heter ’Albina Plena’ och ’Lagoon’.


Jag fortsätter med en liten rönnbuske . Det är Sorbus rosea, rosa kashmirrönn, som hemfördes från nordöstra Pakistan 1983 av den svenska Pakistanexpeditionen (SEP). Till att börja med beskrevs den som en rosafruktig form av Sorbus cashmiriana, som den liknar mycket bortsett från färgen. Under den beteckningen fick jag fröer av den 1996. Hugh Mc Allister fick fröer av ursprungskollektionen och bestämde den sedermera som en ny art under namnet Sorbus rosea. Som Mc Allister skriver i sin bok är det en liten rönn med potential att nå stor spridning. Blommorna är svagt rosa vilket min kamera inte helt och hållet kunnat fånga. Frukterna är relativt stora och blir som sagt rosafärgade.


Slutligen ett favoritträd för den här tiden. Det är Halesia monticola, storblommigt snödroppsträd. Det står planterat här så att jag ser det från mitt matbord. Likaledes kan det beskådas från min grannes altan. Det ger mig alltid ett antal pluspoäng vid blomningen. Särskilt påtagligt är trädet när det är solbelyst och omgivningen i skugga eller som på första bilden, när solen gått ned men det inte hunnit bli mörkt än. Bilden togs klockan 22 i går kväll. Närbilden togs i dag på förmiddagen då solen sken.



4 kommentarer:

  1. Så kul att läsa om dina växter. Fick en fröplanta av en Ganzu-pion av dig vid en träff hos Anja för två år sedan tror jag. Den växer på sig fint. Snödroppsträdet är fantastiskt. Läser att det ska ha (svagt) sur jord. Hur växer det hos dig? Gillar det skarpt men har ont om surjordsbäddar.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snödroppsträdet är ett lövskogsträd som växer naturligt i gläntor och skogskanter. Där är, som du skriver, jorden i allmänhet svagt sur, mullrik och lucker. Någon särskild surjordssväxt är det inte. Alltså inte som rododendron. Ställer snarare samma krav på jord som exempelvis magnolia. Vid högt pH i jorden kan den liksom magnolia få svårigheter med näringsupptaget men i vanlig trädgårdsjord är detta inget problem. Fyll på med lite kompost i ytjorden ibland. Bäst trivs den i ett lite skuggat läge.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Tack Kenneth. Då ska jag prova.
      //Helene

      Radera