söndag 21 maj 2017

Rhododendron 17-2

De flesta av mina rododendron har en osedvanligt riklig blomning i år. Torkan i fjol gick uppenbarligen inte ut över knoppsättningen utan tvärtom bidrog antagligen en värmeperiod vid rätt tid till att det blev mycket knopp. Här lite bilder på buskar med annan blomfärg än gul.

Till att börja med två nyförvärv för den här våren. Nya rododendron brukar blomma bra men sedan tar det ett par år för dem att etablera sig ordentligt. Då brukar de bli klent med blommor innan de kommer igång igen. Det gäller alltså att njuta nu direkt. Det kan bli sämre nästa år. Först en buske vid namn ’Walküre’. De enskilda blommorna är bland de största jag sett. Den största har jag mätt till 13 centimeter tvärs över. Jag kommer att tänka på en del rododendron från subtropisk miljö. Den ser här i trädgården rent exotisk ut. ’Walküre’ har i härstamningen R catawbiense och R griffithianum alltså en asiatisk och en amerikansk art.


 ’Brisanz’ har djupt röda blommor. Den har en rätt omfattande stamtavla med nästa bara rödblommande sorter i bakgrunden. Inte så konstigt då att den är riktigt röd och verkar heller inte blekas till rosa som annars är så vanligt.


En sort som jag haft en särskild kärlek till i många år är ’Scintillation’. För några år sedan hittade jag en bra plats för den i trädgården och i år visar den sig verkligen från sin bästa sida. Blommorna är rosa. Lite svårt att beskriva färgen. Det finns så många olika nyanser av det som går under namnet rosa. Jag skall inte ge mig på sådan beskrivning men den har en nyans som tilltalar mig mycket. Det är en gammal sort vars härstamning inte är känd. ’Scintillation’ är mycket använd vid framtagningen av nya hybrider.


’Linda’ är en williamsianum-hybrid och som sådan har den mycket vackra blad. Blommorna går inte heller av för hackor.


 ’Ginny Gee’ är en av många lyckade hybrider med ’Yaku Fairy’. Den andra arten som ingår är R racemosum. Ursprungligen planterade jag den i ett läge där det numera är riktigt skuggigt. Det verkar inte bekymra, utan den blommar lika rikligt varje år. Härdigheten har det inte varit några problem med. Inte ens den besvärliga vårvintern 2013 gav några skador. Den bara växer mer och mer och blommar hur snällt som helst. Ljust rosa blommor täcker den låga busken helt och hållet under slutet av maj. När det blev allt skuggigare här beslöt jag för att ta en stickling och plantera i sydläge i full sol. Det har gått precis lika bra det. Även den har växt till sig och blommar precis lika bra, bara någon vecka tidigare.


Rikblommig är också ’Makiyak’, hybriden mellan R makinoi och R yakushimanum. I år slår den alla rekord hos mig. Här kommer tre bilder. Först hela busken just när den slår ut med rosa blommor. Sedan en närbild på blommorna och slutligen hur den ser ut just nu då blommorna bleknat till vitt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar