onsdag 9 augusti 2017

Rundvandring 17-3

Det är inte bara brant nedåt till närmaste grannen utan det finns även en del branta bergspartier på vägen uppåt mot huset. I den här skrevan har jag bland annat planterat ett antal lågvuxna rododendron. Till höger ett antal kvarstående stammar från döda enar. De används som underlag för klematis.


Här är smalt och en trappa bär upp till nästa nivå med det nämnda rododendronpartiet på vänster sida. Från 2007 finns inte så mycket bilder här men den här är tagen uppifrån över det som syntes på de båda förra bilderna. Här ses bland annat de enstammar jag nämnde. Jag hade då just börjat röja här nere. Då fanns inte direkt någon annan plan än att göra det möjligt att komma fram.



När man kommer upp på mellannivån är utsikten ganska hyfsad. Just där jag står då jag tog den här bilden finns en hyfsat stor bergsplatå. När jag får tid skall jag röja här och ställa i ordning en liten kaffehörna med en bänk och något bord. Här kommer på högsommaren den nedgående solen fram och värmer lite på kvällen.


Vänder man sig uppåt därifrån ser man ”Japan” nerifrån. Här är lite glest i framkanten vid muren Det beror på att det är tunt med jord och jag har inte hittat något som klarar att täcka den här ytan.


Som jag nämnde tidigare var det första jag började göra i ordning på södersidan ett stenparti. Här har jag till och med hunnit med att ändra om flera gånger. Så här ser det ut nu sett nerifrån. Längst upp är det min lökbädd som på sommaren mest består av grus. Den andra bilden är tagen på ungefär samma ställe 2007. Det var då precis helt omlagt.



Uppe vid huset vänder man sig åt söder och har då den här utsikten. Sjön man ser i mitten av bilden heter Stensjön och är förbunden med en större sjö vid namn Lygnern. Bergen längst bort vid horisonten finns just vid Lygnern.


Då var vandringen fullbordad. Nästa blir kanske om ytterligare tio år?

1 kommentar:

  1. Snyggt! tack för rundvandringen. Härligt varierande tomt med spännande växtval så fortsätt posta inspirerande "reportage".

    SvaraRadera