fredag 29 juni 2018

Fortsatt torka


Hela maj och juni har i princip bjudit på torka och värme. Enstaka regndagar, någon i maj och någon i juni har gett viss tillfällig lindring. Bland annat kom det några mm regn under midsommarhelgen, då det också var riktigt svalt. Efter det har torkan och högsommarvärmen kommit tillbaka. Flera dagar i den här veckan har det varit 26-27 grader varmt. I dag lite svalare, bara 22, men den friska uttorkande vinden är nästan ännu värre. Även etablerade träd och buskar börjar nu känna av det. Extremt för att vara så här tidigt på säsongen. Jag har en bra djupborrad brunn och har kunnat vattna en hel del. Det blir dock bara nödhjälpsvattning. För stora träd och gamla buskar är det meningslöst att försöka vattna. Det blir till att hoppas att högtrycket någon gång skall ge med sig.

Jag kan inte bjuda på vackra blombilder. Det är väldigt lite som blommar utom sommarblommor i krukor. I stället får det bli lite illustration av död och förfall. Andromeda polifolia ’Blue Ice’ som blommade vackert i våras har jag inte lyckats hålla liv i och den är nu heldöd och ser ut så här.


Nästa på tur att dela dess öde är troligen en nyplanterad Rhododendron ’Golden Everest’. Jag har sedan flera veckor slagit på den en femliters kanna vatten varje kväll, men det tycks inte hjälpa. Ibland tror jag att bladen börjar veckla ut sig igen men i stället blir det ännu värre och nu tror jag att den passerat gränsen. Klart bidragande till det är närstående törstiga träd som stjäl vatten mer än vad jag klarar att tillföra.


Om man nu inte är en vattenkrävande växt i torr jord kan jag förstå att många är nöjda. Även jag kan njuta av värmen och exempelvis skönheten i en fullmåne i det klara vädret. Det här kunde jag beskåda i torsdags kväll från altanen klockan kvart över elva med ett svalt glas vin i handen och enbart lätt klädsel. Utan tvekan lite Medelhavskänsla.


Hoppas likväl att SMHI har fel då de spår över 30 grader i mitten av nästa vecka och inte minsta regndroppe i sikte. Stämmer det börjar katastrofen nalkas med stormsteg. I början av augusti har jag besök från England som lyckats spänna förväntningarna orimligt högt på min trädgård. Inte mitt fel, men risken är stor att det blir mera ”California Style” än svensk sommargrönska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar