torsdag 14 juni 2018

Nu kommer regnet


Åtminstone regnar det lätt just nu och dessutom lovar SMHI en del regn framöver. Samtidigt har det blivit svalt och blåsigt. Onekligen en känsla som man inte känt på länge. Med undantag för ett ordentligt regn med 19 mm runt den 20 maj har det i princip varit uppehåll sedan jag flyttade ut på landet i början av maj. Det har också mestadels varit riktigt varmt med rekord både i fråga om maximitemperatur och medeltemperatur för månaden maj. Medeltemperaturrekordet i Göteborg höjdes extremt mycket från 15,8 till 17,6. 17,6 är varmare än en normal julimånad i Göteborg. Högsta temperaturen under maj var 31.1 grader, varmast sedan mätningarna började för över 100 år sedan.

Vädret har medfört att all blomning kommer tidigare än vanligt och går över extremt fort. Jag har inte alltid hunnit med att fotografera, bland annat för att mycket tid gått åt till att hinna med all vattning som behövts. Jag tror att jag lyckats hålla liv i nästan allt även ett antal nyplanterade rododendron. De vore riktigt skönt att inte behöva vattna nu på ett tag. Jag har några nyinköpta buskar som fått stå kvar i kruka. Än vågar jag inte plantera dem. Troligen får det anstå till i slutet av augusti.

Lite aktuella bilder får jag visa i alla fall. Först Calycanthus ’Venus’, en vitblommande kryddbuske som är en hybrid mellan en asiatisk och två amerikanska arter. Den har verkligen blommat fint i värmen, men är nu i stort sett överblommad.



Luktpionerna blommar över snabbt i värmen och flera av de tidigaste hann jag knappt se blommorna på. Nu är det svalare och blommorna står lite längre. Exempelvis den här halvfyllda av japansk typ som heter ’Jappensha Ikhu’. Inte så vanlig tror jag men för mig en favorit.



En annan sort som blommar just nu är den fina vita fyllda ’Corounne d’Or’. Stadigt växt men det skadar inte med lite stöd.



Jag har inte så många storblommiga klematis men en som blommar just nu med stora vita, delvis fyllda blommor är sorten ’Sparkler’. Den är toppen tycker jag.



Jag har väl tidigare visat den här sydafrikanen när den blommat men är en aning stolt över den, så det får bli en bild i år också. Moraea spathulata. Blommar rikligare i år än någonsin. Jag var på en fest i Danmark i förra veckan och blev vid middagen placerad invid en sydafrikanska. Hon var väl bekant med släktet Moraea och var verkligen förvånad över att en sådan kunde växa hos mig i det kalla Sverige.




3 kommentarer:

  1. Visar på rutin att hålla inköpta växter i kruka till omständigheterna är rätt för plantering. Den rutinen saknar jag har jag blivit varse den här säsongen.

    Fina bilder och alltid lika inspirerande läsning.

    SvaraRadera
  2. Här står också krukor och väntar på regnet. Energin har gått till att rädda fjolårsplanterade träd och buskar samt hålla igång grönsaksodlingarna.
    Sydafrikanen verkligen en snygging. Klart du är stolt!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  3. I think this is one of the most significant information for me.
    And i’m glad reading your article.
    But should remark on some general things, the web site style is perfect,
    the articles is really great : D. Good job…
    หนังออนไลน์

    SvaraRadera