måndag 28 maj 2018

Rhododendron, nytillskott 2


 I våras på min resa till Tyskland och växtmarknaden i Kiekeberg var egentligen det huvudsakliga syftet att köpa in de rododendron som jag planerat in för den nya rabatt jag ställde i ordning i höstas. Jag fick tag i precis allt det jag önskade hos Hachmann. Det var alltså klart att plantera direkt då jag kom hem och nu har det mesta av det jag satte blommat eller blommar. Jag visste inte då att maj skulle bli så extremt torr och varm. Det har inte varit helt lätt att förse det nyplanterade med tillräckligt med vatten men så här långt har det lyckats (nätt och jämt). När jag skriver detta har det just dragit förbi ett åskväder med ganska rejält med regn. Det lättar onekligen en del att ha fått 8 mm regn med hopp om lite till senare i kväll!

Första gången alltså på en dryg månad som jag kan säga att jag ägnar tid åt datorn i ställer för att rensa ogräs, därför att det är för blött ute. Här kommer lite bilder och information om de flesta av mina nytillkomna rododendron. För några återstår ännu blomningen. Först den som blommade först här, nämligen Rhododendron ’Great Dane’. Det är en hybrid mellan R rex och R yakushimanum. Den har mycket stora blad och kommer med tiden att bli ganska stor. Hoppas att jag planerat in den på rätt ställe så att den kommer att få plats.


Nästa är betydligt mindre. Det är arten Rhododendron makinoi eller skall den kanske heta R yakushimanum ssp makinoi? Man ser lite olika namnvarianter när det gäller den här arten. SKUD anger R makinoi med det svenska namnet pilrododendron. Det svenska namnet syftar på de långa och extremt smala bladen.


Därefter kom blomningen hos Rhododendron ’Caruso’. En hybrid med komplicerad härstamning. Mycket rikblommig med enormt stora rosa blomställningar. Jag är nyfiken på hur den skall utvecklas med tiden. Den första blomningen blev verkligen imponerande.


Blommorna hos Rhododendron ’Kabarett’ karaktäriseras främst av en stor mörklila fläck vilket på lite avstånd ger liv åt blomningen. Men kan kanske se lite röriga ut på nära håll. Härstamningen är delvis oklar. Jag tror jag behöver vänja mig vid den…



Det är inte så vanligt med riktigt röda rododendron. I synnerhet är det ovanligt att de röda blommorna behåller sin röda färg utan de ljusnar ofta åt det rosa hållet. Rhododendron ’Erato’ är en hybrid som håller sin röda färg bra under blomningen. En av föräldrarna till denna är ’Feuerschein’, som jag har sedan tidigare på annat håll i trädgården. Även den är bra på att behålla sin röda färg.


Slutligen en gulblommande rododendron, Rhododendron ’Golden Everest’, med en mycket mättad gul färg. Knopparna tonar i rött och de nyutslagna blommorna är närmast orange i färgen. Jag är en aning osäker på härdigheten och det blir intressant att se hur det går i med den i längden. Den går även under namnet ’Hachgold’ och har en synnerligen stor och omfattande stamtavla.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar