fredag 25 maj 2018

Rhododendron, nytillskott


Åren sätter trots allt sina spår hos trädgårdsmannen och jag har bestämt mig för att gradvis ändra om i trädgården för att minska en aning på skötselbehoven. I den andan har perennrabatter fått ersättas med buskar som avsevärt minskar behovet av rensning och annat arbetskrävande. Förra året grävde jag upp en perennrabatt som av flera skäl blivit misslyckad. Bland annat hade rabatten kommit att skuggas alltmer av träd som växt till sig och dessutom hade en del av det som planterats visat sig alltför expansivt på annats bekostnad. Jag beslöt att det fick bli rododendron i stället. Efter viss komplettering i jorden med torvmull planterade jag förra året i ett första steg tre nya rododendron. De har överlevt sin första vinter och blommar nu. Här är en presentation av de tre.

Den första är en rosablommande sort vid namn ’Walküre’. Den skall med tiden bli en och en halv meter hög och lär vara mycket rikblommig. Första våren verkar lovande. Den blommar fint. Sorten registrerades av Hachmann 1985 och har en rätt komplex antavla.


Den andra är en gul sort vid namn ’Goldinetta’. Den hade lite problem med den besvärliga vårvintern. Halva busken såg länge ut att ha dött. Bladen förblev kraftigt hoprullade långt efter det att värmen anlänt. Så småningom kom den igen och nu ser man inga skador. Blomningen är inte så riklig som på den förra. Även denna kommer från Hachmann. Registrerades 1989 och har inslag av R wardii i härstamningen, vilket ger den gula färgen. Blir drygt en meter hög.



Den tredje är en riktigt röd sak vid namn ’Rabatz’. Även denna kommer från Hachmann och i härstamningen finns den gamla pålitliga sorten ’Feuerschein’. Den skall bli uppemot två meter hög med tiden.



Jag har på ett helt annat ställe skapat en helt ny rododendronplantering som planterats i år. Jag återkommer med bilder därifrån i en senare blogg.

3 kommentarer:

  1. Ser fram emot fina översiktsbilder på planteringen. Även jag jobbar mot den självgående och "underhållsfria" trädgården.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera