tisdag 1 maj 2018

Narcisskavalkad


Nu är det dags för narcisserna att blomma. Jag har på senare år planterat en hel del narcisser i lökängen och alla har inte trivts riktigt bra men de flesta har gått bra. Här kommer några bilder från lökängen. Jag presenterar dem bara med sortnamn. De flesta tillhör cyklamineus-gruppen men det finns även några andra.
’Mother Duck’


’Rapture’


’Sabrosa’


’Tête Bouclé’


’Trena’


’Velocity’


Tidigare år har jag planterat narcisser lite varstans i olika rabatter och för många av dem har jag inte längre koll på namnen. En som är lite ömtålig och som jag faktiskt trodde hade gått ut upptäckte jag häromdagen blommande. Det är den helt utsökta Narcissus moschatus med sin gräddvita färg. Den kan man inte ta fel på.


Somliga narcisser är svårare att odla och behöver stå i sommartorrt läge. Jag har satt en del i lökbädden men just nu är det bara den lilla miniatyren Narcissus scaberulus som blommar. Den har visat sig långlivad och den sprider sig till och med en aning.


Jag avslutar med något helt annat, nämligen två vitblommande och tidigblommande buskar. Den första är Abeliophyllum distichum, vinterbuske, som ibland brukar kallas den vita forsythian. Ingen nära släkting till forsythia, även om den tillhör samma växtfamilj, men blommorna är något lika i formen. Än så länge en liten buske som jag hoppas så småningom skall växa till sig en del.


Den andra har hunnit bli lite större. Det är Oemleria cerasiformis. En amerikan som fått det svenska namnet indianplommon. Den blommar alltid först av alla på våren och börjar nästan redan bli överblommad. Den skall enligt vad jag läst få riktigt smakliga frukter, något som jag dock aldrig fått uppleva. Den är tydligen tvåbyggare med separata han- och honbuskar. Eftersom min buske är ensam lär det inte bli några frukter. Jag bryr mig inte så mycket om det men det vore roligt att någon gång få smaka.



2 kommentarer:

  1. Intressant att dina narcisser håller sig på sina planterade platser. Mina dyker upp lite här och var, vilket gör att jag inte har en aning om vad det är som blommar. Hade önskat att jag haft mer pli på dem så de blivit där jag satt dem. Njuter av dina bilder.

    SvaraRadera
  2. Bilderna är i de flesta fallen från lökängen och är planterade under de senaste fem åren. Där är det en viss spridning men de håller sig i närheten. Det är heller inte alla sorter som är spridningsbenägna. På tomten till det gamla torpet nedanför finns en gammal påsklilja spridd i en backe. De är säkert hundra år gamla eller mera. Några av dem har fått följa med till min trädgård men inte hunnit sprida sig så mycket än.

    SvaraRadera