fredag 20 mars 2020

Vårdagjämning


Vårdagjämning och strålande sol från morgon till kväll. Inte så varmt i nordvinden men i södersluttningen i lä har det varit en dag med riktig vårvärme. Jag har slitit med en massa tallris från den fallna tallen och svettats ordentligt. Slitet kommer nog att märkas i musklerna i morgon bitti när det är dags att stiga upp. Riset kommer med tiden att bli en rejäl hög att elda upp.

Vårblomningen fortsätter trots några kyliga nätter med frost. Möjligen har utvecklingen bromsats upp lite. På lökängen är det nu vårkrokusarna , Crocus vernus som tagit över. Solen får dem att öppna sig och jag såg några bin som surrade omkring bland blommorna.


I lökbädden blommar  de små tulpanerna Tulipa bifloriformis ’Starlight’, flera veckor tidigare än vanligt.


Där blommar också Scilla amoena, tuvig blåstjärna. Bildar med tiden, som namnet antyder, en tät tuva med blommor. Kommer troligen från Turkiet ursprungligen.


I höstas planterade jag ett antal lökar av balkansippa, Anemone blanda. Sorten heter ’White Splendour’ och nu börjar den blomma med lysande vita blommor. Det var länge sedan jag hade balkansippa i trädgården. Det har jag inte haft sedan vår förra trädgård men det kommer nog att bli fler i andra färger också.


För ett par år sedan satte jag en ny narciss, som är en utveckling av den mycket populära ’Tète à Tète’. Namnet är ’Tète Boucklé’ och den har utvecklats fint.



4 kommentarer:

  1. Så fint det blommar hos dig. Här är det inte mycket fägring. Förvisso 1 säger 1 rabatt blommar nu med krokus och scilla. Hoppas det kan torka upp lite så fler vår blommor kan titta fram. Fint

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu kulminerar krokusblomningen på lökängen. Den närmaste tiden är det inte så mycket nytt på gång. När det gäller tidigblommande buskar var det en väldigt dålig knoppsättning i torkan förra sommaren. Exempelvis blommar inte mina trollhasslar alls i år. Och jag har sett att det inte är bara i min trädgård.

      Radera
  2. Det er en god træthed der kommer af havearbejde, så du må hvile på - om ikke laurbærrene - så fyrregrenene i dag.
    Dejlige vårbilleder fra din have! Tète Boucklé ser lovende ud!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Unskyld att jag inte svarat innan. Det har varit lite mycket annat sista tiden. Apropå att vila på lagrarna så har jag för någon vecka sedan konstaterat att min dotters laurbärsträ blommar. Jag brukar få uppdraget att förvara det inne i stugan över vintern. Där trivs det bra i en temperatur på mellan 5 och 10 grader. Ja, så bra alltså att det blommar. Inga uppseendeväckande blommor men ändå värt att notera.

      Radera