lördag 14 augusti 2021

Några vanliga växter i min trädgård

 

I min trädgård finns utöver en hel del mera ovanliga växter även många som man träffar på i de flesta trädgårdar. Ett släkte, som väl finns representerad med åtminstone någon sort i nästan alla trädgårdar, är dagliljor. Ett populärt släkte med en uppsjö av sorter med väldigt varierande utseende och de flesta färger utom blått. Jag har sett dagliljor i trädgårdarna runt omkring mig sedan jag var barn och tycker bra om dem, men är absolut inte någon expert. Jag har haft flera trädgårdsvänner under åren som rejält snöat in sig på släktet Hemerocallis, som dagliljorna heter med ett vetenskapligt namn. Det finns många arter men ännu fler hybrider och selekterade sorter. Jag visar här ett urval av sorter som jag har. Det finns flera. En del har jag tappat bort namnet på, och en del har helt enkelt inget namn eftersom de är hybrider som jag fått av andra, som ägnar sig åt att korsa dagliljor. Nedan håller jag mig huvudsakligen till sådana som jag känner namnet på.

Denna märkliga sommar med många riktigt varma dagar och väldigt lite regn har likväl dagliljorna trivts extra bra verkar det som. En del blommar mer än de någonsin gjort. Namnet daglilja hänger samman med det faktum att de enskilda blommorna står mycket kort tid. Kanske mer än en dag men i alla fall inte mycket mer.

Den första är också den största. Jag menar då storleken på den enskilda blomman. Namnet är ’Big Bird’ och den är gul. Då förstår man att den fått sitt namn efter den stora gula fågeln i barnprogrammet Sesame Street. Blommorna är märkligt oregelbundna och jag ser att jag fått med en gammal vissen blomma också. Det gör inte bilden så vacker men är väldigt typiskt för dagliljor. Där hänger alltid en del vissna trasor som man får vara flitig att rensa bort om man är estetiskt lagd. Det är inte jag, så de får hänga där tills de faller.


Nästa är en av de mörkaste som finns. I alla fall har jag ingen som är lika mörkröd. Färgen kan beskrivas som rödbrun och i vissa ljusförhållanden ser den nästan svart ut. Namnet är ’Ed Murray’ och mer än det vet jag inte om den.


Dagliljorna har de mest märkliga namn och det är klart, med så många sorter som finns, kan det bli svårt att hitta på namn. Här är det ’Pandoras Box’ och varför den heter så är inte så lätt att förstå. Kanske ett marknadsföringstrick? Hur som helst är det en av mina favoriter.


Apropå märkliga namn, här kommer en annan: ’Daring Dilemma’. Inte den vackraste jag har men kanske den märkligaste, när det gäller färgen. Jag har funnit att det även finns en som heter ’Daring Desception’ som enligt de bilder man kan hitta på internet ser likadan ut. Om det är två olika eller om det är två namn på samma hybrid har jag inte lyckats utröna.


Ännu ett lite märkligt namn är ’Destined to See’. Jag köpte den en gång för länge sedan på grund av att den sades ha blå teckningar på kronbladen. Det visade sig inte riktigt stämma. Purpur är nog en mera korrekt beskrivning. Jag har ingen bild från i år utan det får bli en äldre bild från 2019

Ett namn som är lättare att förstå är ’Apricot Beauty’. Den har av någon anledning inte blommat i år så även i det fallet får det bli en bild från 2019. Den enda jag har med dubbla blommor. Ser inte riktigt ut som dagliljeblommor och jag är nog inte helt förtjust i den.


Ett av de senare tillskotten till min dagliljesamling är ’Crimson Pirate’ med extra smala kronblad hos blomman. Den typen av dagliljeblommor går under benämningen ”spindlar” och har varit mycket populär på senare år. Jag är inte helt entusiastisk.


’Joan Senior’ är ytterligare ett nytillskott. Enligt beskrivningen skall blomman vara vit men jag vill hellre kalla den ljusgul. Särskilt som nyutslagen är den gul men ljusnar efter hand. Kameran luras också lite och gör den vitare än i verkligheten.


Jag har en ren art och det är Hemerocallis dumortieri, tuvdaglilja. Det är den tidigast blommande av alla dagliljor och blommar hos mig i början av juni. Nu är den sedan länge överblommad. Den är väldigt vacker med röda knoppar som spricker ut till en gul blomma men med brunröd utsida på kronbladen. Den kommer från Korea men har funnits i vårt land sedan minst hundra år. Den finns omnämnd i en perennbok från 1918. Här växer den som kvarstående från den gamla torpträdgården och har förts in i vår trädgård därifrån för åtminstone 60 år sedan. Det tog mig en hel del tid att få den identifierad men med hjälp från Göteborgs botaniska och en västsvensk dagliljeexpert kunde jag till slut bestämma den.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar