måndag 25 mars 2019

Vår på riktigt


I går söndag var det en riktigt härlig, solig marssöndag. För första gången lyckades jag kombinera möjlighet att åka till landet med riktigt fint väder. Solen värmer nu ordentligt. Jag bestämde att nu var det dags att få ut de krukor med lite frostkänsliga växter som förvarats inne under vintern, exempelvis en kamelia som i år blommat rikligare än någonsin. De här krukorna får nu tillbringa en tid på altanen där det är tak över. Där är risken för svårare köldbakslag minimal nu. När krukorna lyfts ut kan jag börja höja temperaturen inomhus. Jag släppte också på vattnet som jag brukar stänga av under den kallaste vintern. Ute började jag ta bort de nät som skyddar vissa vintergröna växter mot rådjurens vinteraptit.

Det är mycket att göra nu på våren så snart börjar jag tillbringa lite längre tid i stugan med övernattning. Får se längre fram i veckan då det är utlovat varmluft. I solskenet visade sig lökängen från sin bästa sida med fullt utslagna krokusar och en och annan yrvaken humla.



Den gula julrosen Helleborus ’Gelber Schmetterling’ var utslagen. Blommorna är vända nedåt så jag lyckades inte fånga det vackra mönstret på insidan av blomkalkarna.



En annan gul blomma hade nu också börjat öppna sig ordentligt. Det var den halmgula kejsarkronan, Fritillaria raddeana.



I lökbädden blommar nu tuvig blåstjärna, Scilla amoena. Hemlandet för den är lite oklart men troligen Turkiet. Trivs bra i lökbäddens grus, där den som namnet antyder, växt ut till en vacker tuva.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar